Op woensdag 28 april woedde een korte, felle brand bij kwekerij Baas in Ens. Dat gebeurde precies in één van de drukste weken van het jaar voor het bedrijf. Perkgoedteler Dieter Baas, columnist bij Onder Glas, kijkt terug op een bewogen week. “Gelukkig is er alleen materiele schade. We waren binnen dertig uur weer in bedrijf.”

De brand ontstond aan de achterkant van het bedrijf, naast het deel waar het verspenen en oppotten plaatsvindt. Een buurvrouw ontdekte dat er rook kwam uit wat potgrond die buiten naast de loods lag. Zij sloeg meteen alarm. Daarna ging alles razendsnel. Na de rook volgden vlammen, die oversloegen naar plastic zaaitrays, die buiten stonden, en vervolgens ook naar de loods. “Die loods vormt het hart van ons bedrijf. Daar staan machines voor verspenen en oppotten en bevinden zich dus ook veel brandbare materialen zoals potten en trays”, vertelt Dieter Baas.

Materieel veiligstellen

“Op dat moment kwam iedereen in actie. De BHV-ers (bedrijfshulpverleners, red.) sleepten direct de brandbare materialen weg. Ook gascilinders hebben zij snel veiliggesteld. De koelcel stond op dat moment vol met materialen en vatte vlam. Gelukkig kon de brandweer heel gericht aan het werk en heeft de brand binnen de koelcellen weten te houden.” Na het blussen bleek dat de verspeenlijnen gespaard zijn gebleven, alleen zijn er wat hangplanten verbrand.
“Doordat iedereen zo rustig bleef is de schade beperkt gebleven”, legt de perkgoedteler uit. De komende weken moet duidelijk worden hoe groot de uiteindelijke schade is en hoe de brand is ontstaan. Baas is zeker geschrokken van de snelheid waarmee het vuur om zich heen kon grijpen, maar is evenzeer dankbaar dat niemand persoonlijk letsel opliep. ”We zijn direct begonnen met opruimen. Met de sjofel alles naar buiten geschoven. Binnen dertig uur waren we weer in bedrijf en na 48 uur verliep alles weer als tevoren.”

Risicomanagement

Baas heeft geluk gehad dat de brand buiten is begonnen. Het gewas in de kassen heeft geen rookschade opgelopen. Toch was het bijzonder spannend, want eind april is de drukste periode van het jaar, waarbij iedere gemiste dag er eentje is. De opluchting is daarom groot dat hij zijn klanten wel kan leveren. Bovendien heeft het hem verrast dat zoveel buren, collega’s, leveranciers, vrienden en familie hulp aanboden. “Dat was hartverwarmend.”
Terugkijkend is de ondernemer ervan overtuigd hoe belangrijk risicomanagement is. Niet lang geleden is in de kas brandvertragend scherm geïnstalleerd, waardoor de brand zich niet heeft kunnen verspreiden. “Met de kennis van nu zie je hoe belangrijk dergelijke preventieve maatregelen zijn.”

Tekst: Pieternel van Velden