Corona vraagt om creativiteit, ook van bloemenverkopers. Toen Danny Lukassen uit Breukelen zijn online bloemenverkoop aan bedrijven vorig jaar zag instorten, ging hij op zoek naar een alternatief. Dat vond hij uiteindelijk in een oude SRV-wagen, die hij ombouwde tot rijdende bloemenwinkel. Een schot in de roos: de omzet van Danny’s Bloemenbus stijgt nog iedere week.

Ook voor bloemist Danny Lukassen was 2020 een heftig jaar. Als gevolg van corona viel de omzet van de ondernemer uit Breukelen namelijk bijna volledig weg. “Ik had jarenlang een bloemenzaak in Breukelen”, vertelt de ondernemer. “Maar door de opmars van de online verkoop en omdat het steeds lastiger werd om personeel te vinden, besloot ik anderhalf jaar geleden de deuren te sluiten. Ik richtte me toen volledig op verkoop via internet. Tachtig procent van mijn klanten waren bedrijven, die een bloemenabonnement afsloten. Met de start van de coronacrisis stortte dit bijna helemaal in.”
Lukassen was echter niet voor één gat te vangen en besloot bloemen in een tentje bij zijn huis te gaan verkopen. Dit liep uitermate goed, maar uiteindelijk haalde de gemeente een streep door zijn plannen. “Detailhandel aan huis was niet toegestaan, zo kreeg ik te horen. Toen stond ik dus opnieuw met lege handen.”

Gouden greep

Maar wederom zat de ondernemer niet bij de pakken neer en bedacht een ander plan. “Ik las dat venten, met spullen langs de deur gaan, nog wél kon. Zo ontstond het idee om met een oude SRV-wagen, die ik nog kende uit mijn jeugd, te gaan rijden.”
Lukassen vond al snel een officiële SRV-wagen uit 1993, die hij ombouwde tot rijdende bloemenwinkel. In de wagen is een werkbank aangebracht en een stellage gemaakt, waarin dertig tot veertig soorten bloemen kunnen worden uitgestald. “Ik doe de bloemen niet in emmers, maar laat ze in het veilingfust zitten. Dan zijn ze beter beschermd; de vering van zo’n oude bus is namelijk niet optimaal.”
Sinds begin september rijdt Danny’s Bloemenbus drie dagen per week een vaste route door de gemeenten Ronde Venen en Stichtse Vecht en door Vleuten. Op vaste stopplaatsen kunnen consumenten in de SRV-wagen hun bloemen uitzoeken, die de bloemist à la minute verwerkt in een boeket. Mensen die liever op afstand blijven, kunnen de bloemen ook via een raam bestellen. “En ze kunnen hun eigen vaas meenemen, waarvoor ik dan een boeket op maat maak. Met name dit laatste blijkt een gouden greep.”

Hoge bloemenprijzen

De busverkoop loopt als een trein; Lukassen draait iedere week meer omzet. “Deze bus is de redding van mijn bedrijf geweest”, zegt de ondernemer. “Of deze formule ook na corona blijft werken, is natuurlijk de vraag. Maar ik ben ervan overtuigd dat mensen blíjven terugkomen, als je maar kwaliteit levert. En dat is waar ik voor sta: ik kies bewust voor bloemen in het hogere segment. Deze koop ik in bij bloemengroothandel Ton de Jeu in Amsterdam, die ze inkoopt bij FloraHolland in Rijnsburg.”
De ondernemer vindt wel dat kwaliteitsbloemen erg aan de prijs zijn. “Vooral sinds de start van de coronacrisis zijn de bloemen heel duur, doordat er minder import is. Voor een goede amaryllis betaalde ik in december zelfs 3,75 euro per steel. Als bloemist zijn wij de laatste schakel in de keten richting de consument, waardoor vooral onze marges nu onder druk staan. En de Nederlandse consument wil geen topprijzen betalen voor bloemen; dan gaan veel mensen liever naar de supermarkt. Hier ligt wel een uitdaging voor de toekomst.”

Tekst: Ank van Lier