Het Belgische glastuinbouwbedrijf D&V Plant Production, dat een enorm assortiment aan kruiden, kleinfruit en heesters teelt, maakt drukke tijden door dankzij corona. Het bedrijf levert aan kleinere, door families geleide tuincentra. “En dat was één van de weinige plaatsen waar mensen tijdens corona naar toe konden gaan”, klinkt het.
“We zitten tot onze oren over het werk”, vertelt Dirk Descamps als we bij hem informeren hoe het bedrijf de coronacrisis heeft doorstaan. Het bedrijf uit Menen, aan de grens met Frankrijk, teelt 375 verschillende soorten kruiden en speciale groenten en nog meer verschillende soorten heesters en kleinfruit. Ze doen dit in 6.000 m² foliekas en op 3 ha containervelden.
Omdat vorig najaar het kleinfruit en de heesters als warme broodjes over de toonbank gingen, had het bedrijf dit voorjaar ruimte voor de teelt van extra kruiden. Een groot deel daarvan gebeurt in de kas, relatief weinig kruiden moeten ook verwarmd worden. Alhoewel het voorjaarzonnetje vooralsnog achterblijft en de groei daardoor minder snel verloopt, heeft het bedrijf niet te klagen.
Tekort bij andere telers
Niet alleen zit de vraag naar kruiden in de lift, ook profiteert het bedrijf van tekorten bij andere telers. “Omdat winkels sommige producten bij andere telers niet kunnen krijgen, kloppen ze bij ons aan voor alternatieven”, aldus Descamps die het familiebedrijf runt samen met zijn vrouw An Verbeest en dochter Sarah.
D&V Plant levert aan tuincentra in heel België en Noord-Frankrijk. De ene week staan Vlaamse tuincentra op de planning, de andere week Waalse en Franse tuincentra. Tuincentra bestellen voor maandagavond waarna het bedrijf met een eigen vrachtwagen tegen vrijdag uitlevert. De bestellingen worden gekenmerkt door kleine volumes en veel verschillende soorten.
Tuincentra in trek
De teler had het niet beter kunnen treffen met deze klantenkring. “Tijdens corona waren tuincentra ongeveer de enige plaats waar mensen naar toe konden gaan. Onze klanten hebben hierdoor een goed jaar gedraaid”, vertelt hij.
De teler waakt er wel voor om al het succes aan corona op te hangen. De Vlaming stelde bij ons bezoek twee jaar geleden al vast dat het bedrijf in 2018 een aantal magere jaren achter zich had gelaten. Droge zomers en een goede economie zorgden voor een opleving van de vraag. “Deze trend is door corona versneld. In de zoektocht naar verkoeling wordt de tuin ook onder handen genomen”, vertelt hij.
Bedrijfsstrategie onveranderd
Ondanks het succesvolle coronajaar laten de ondernemers zich het hoofd niet gek maken. Van het opzetten van extra heesters en kleinfruit is geen sprake. “Dat hebben we in het verleden ook eens gedaan na een goed jaar. Het gevolg was echter dat we het jaar erop veel konden weggooien omdat de economische prognose niet bleek te kloppen.”
De teler geeft aan dat hij op termijn wel weer een afkoeling van de markt verwacht. “Veel van de extra uitgaven aan de tuin zijn te verklaren doordat mensen niet op vakantie gingen en zodoende meer budget beschikbaar hadden voor plantgoed. Volgend jaar kunnen mensen wellicht weer op reis en zien we een tegenovergestelde reactie”, voorspelt hij.
Tekst: Jerom Rozendaal