“Focus op internationalisering: ja. Een eigen vestiging in het buitenland: nee. Althans, nog niet.” Dat is kort en bondig het antwoord van Frans Bunnik op de vraag welke plannen Bunnik Plants heeft op de internationale markt.
Met een dagelijks aanbod van ongeveer 80 verschillende soorten potplanten – waarvan 70% in eigen beheer geteeld – en een eigen productie van 700.000 planten per week, is Bunnik Plants een van de grootste handelskwekers van Nederland. De voornamelijk groene en deels bloeiende planten worden over heel Europa geëxporteerd, jonge planten en potten worden wereldwijd geïmporteerd.
Green Event Centre
Het team van Bunnik Plants bezoekt haar klanten, telers en leveranciers in alle delen van de wereld, maar nodigt de Europese retailers ook regelmatig uit voor een bezoek aan het Green Event Centre in Bleiswijk. Deze jaarrond productpresentatie toont klanten de veelzijdigheid van het bedrijf en dient als inspiratie voor klantenoverleg, want inspelen op de wensen van de retail vormt de basis van het succes van het potplantenbedrijf, dat onlangs werd genomineerd voor de Tuinbouw Ondernemersprijs 2017.
Feeling krijgen met de eindklant, dat is wat Bunnik Plants wil realiseren. Tegenover de uitnodigingen om naar het productiebedrijf te komen, staan bezoeken aan grote internationale klanten. “Bij grote orders willen we zelf ervaren hoe de producten in de winkels lopen. Kijken hoe de consument reageert geeft zoveel waardevolle informatie”, zegt Frans Bunnik. Daarom zijn consumenten ook welkom in het Green Event Center.
Internationale samenwerking
De visie van het bedrijf heeft geleid tot een aansprekende positie in de Europese markt, met klanten van Italië tot Rusland, met Duitsland als belangrijkste afnemer. Maar liefst 80 tot 90% van de productie is bestemd voor export. Een vestiging in het buitenland lijkt een volgende, logische stap, maar niet voor ons, zegt Bunnik resoluut. “Wij kiezen voor goede internationale samenwerking. Anderzijds zeggen we op voorhand geen ‘nee’ tegen een buitenlandse vestiging. Dat doen we namelijk nooit. Als er iets op ons pad komt, dan pakken we het op. Zo zijn we immers ook groot geworden.”
Samenwerking is echter het devies dat de succesvolle ondernemer wil meegeven aan collega-teeltbedrijven. “Denk niet te groot en bedenk dat iets nooit in één keer lukt en zeker niet vanzelf gaat. Door ervaring ontstaan echter de mooiste dingen.” Advies is bovendien om het zichtveld voortdurend te verbreden, zeker ook tot over de landsgrenzen. “Met alle moderne technieken en communicatie wordt de wereld steeds kleiner, dus is het zaak om meer internationaal te denken.”
Bron: Priva