Het is alweer september en we hebben in Nederland al een half jaar te maken met het coronavirus. Een half jaar! Inderdaad, reken maar mee. Op 27 februari maakten we kennis met de eerste Nederlandse besmetting. Op zondag 15 maart gingen we een periode in van intelligente lockdown. En precies een half jaar later schrijf ik deze column. Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik heb het gevoel dat er in dit half jaar een generatie voorbij is gegaan. Het voelt als wel tien jaar.

Naast corona hebben we wel wat dingen meegemaakt. Ik noem de Black Lives Matter beweging, de boerenprotesten, het veevoer-debacle. Onderwijl is de Europese transferunie een feit, China vuurt intimiderende raketten af en de Onverenigde Staten van Amerika stevenen af op een anti-democratie. Israël sluit een historische deal, Beiroet ontploft en Loekasjenko zit in het nauw. En natuurlijk moet ik de viruswaanzintokkies niet vergeten. Dit alles gebeurde in nog geen zes maanden tijd.

Maar wat heeft dit allemaal nu met onze business te maken? Misschien wel niets, misschien wel alles. Ik kan uit dit alles ook wel lichtpuntjes halen. Veel mensen herontdekken hun eigen woning en tuin. Groen is hot. Er is nog nooit zoveel geïnvesteerd in eigen woning en tuin als in het afgelopen halfjaar.

Deze investeringen in tuingeluk zijn waarschijnlijk niet eenmalig. Er liggen dus de aankomende jaren vreselijk veel kansen op ons te wachten als we hierop kunnen inspelen. Laten we als ondernemers dit moment aangrijpen om hier slim op in te spelen. Ik bedoel daarmee dat we met zijn allen niet meer heel veel van hetzelfde moeten gaan telen, maar meer wat mensen willen. De afgelopen zes maanden hebben ons namelijk geleerd wat we eigenlijk tien jaar geleden ook al wisten over prijsvorming: hoe meer we van hetzelfde telen, hoe minder we verdienen. En ja, dat zeg ik als massa-kweker, want ook daar geldt dezelfde regel: Less is more.

Dieter Baas, perkplantenteler in Ens