Nunhems, de groentezadendivisie van Bayer, introduceert het merk Minigustos voor snackgroenten. Volgens het bedrijf is dit het eerste wereldwijde merk voor knapperige snackgroenten. De eerste groente die onder het Minigustos-label op de markt komt en vanaf nu in de winkel ligt, is de snackkomkommer.

Met Minigustos introduceert Nunhems een nieuw premiummerk dat zich richt op de generatie X en de millennials. Deze generaties sporten meer, eten slimmer en roken minder in vergelijking met oudere generaties, aldus de veredelaar. Ze gebruiken apps om trainingen te tracken en zoeken op internet op welke voedingsmiddelen het gezondst zijn. En ze zijn bereid om geld uit te geven aan boeiende voedselmerken.

Groeiende markt

Dat dit een groeiende trend is, wijzen de cijfers uit. In Europa is de markt voor snackgroenten gegroeid van 30 miljoen euro in 2012 tot 70 miljoen in 2015. En dat terwijl de verkoop van ‘gewone’ groenten stabiel is gebleven, meldt Bayer. Als snack hebben verse groenten inmiddels een top 3 positie bereikt. Dat betekent dat consumenten en retailers bereid zijn om geld uit te geven aan gezonde en lekkere hapklare versproducten.

Langer houdbaar

Bayer ziet daarom een groeiende vraag bij retailers en consumenten in Noord-Europa, Canada en de VS naar snackgroenten die langer houdbaar zijn. De grote supermarkten zijn volgens de veredelaar er tot op heden niet in geslaagd om aan deze vraag naar betere snackkomkommers te voldoen. Vandaar dat zij met Minigustos op de markt komt. De betreffende snackkomkommer, die nu onder het merk beschikbaar is, is het resultaat van jarenlang onderzoek en teeltproeven door deskundige veredelaars en telers.

Enthousiaste reacties

“Onze proeftelers en categoriemanagers van verschillende supermarkten over de hele wereld zeggen dat ze nog nooit zo’n knapperige snackkomkommer hebben geproefd. En ook consumentenpanels zijn lovend over de smaak van onze snackkomkommers: 71% van de consumenten geeft de voorkeur aan onze snackkomkommers boven die van de concurrent, 76% vindt Minigustos er lekker uitzien en 70% vindt de zoete smaak een plus”, vertelt Anne Jancic, marketingspecialist komkommer bij Bayer.

Eerste Minigustos uit Spanje

Inmiddels worden in Spanje de eerste Minigustos-snackkomkommers geoogst en gedistribueerd naar grote supermarkten in Noord-Europa. En binnenkort gaan de Minigustos-komkommers intercontinentaal: ook in Canada, Australië en China is er interesse in dit merk. De eerste proeven zijn al opgestart en er wordt contact gelegd met potentiële partners. Als vervolgstap werkt Nunhems aan de ontwikkeling van verschillende kleuren wortels en romainesla in snackformaat. Bij een test met verschillende kleuren wortels waren Nederlandse consumenten, zo meldt de veredelaar, enthousiast over deze snack.

Bron: Nunhems, beeld: Gerard Vellekoop