Ik zie bij mij thuis wel eens een ‘Linda’ liggen. Onlangs viel mijn oog op een opvallend artikel, met als kop ‘Eten is het nieuwe roken’. De sigaret is bij veel consumenten al langer in de ban gedaan. Het is in veel kringen gek als je nog rookt. Datzelfde lijkt nu te gebeuren met ongezond eten. Vers en gezond, dat is de trend bij de zelfbewuste, moderne vrouw, zo wil het magazine uitdragen. Laten wij als glasgroentetelers nou dagelijks met veel passie in de weer zijn om die verse, gezonde producten op een zeer verantwoorde wijze te telen.

Als ergens veel vraag naar is, dan krijgt het meer waarde. Althans, dat zou je denken. Onze belangrijkste afnemers, de supermarkten, onderkennen de toenemende belangstelling voor vers ook. Maar wat is hun reactie: hoe kunnen we daarin de goedkoopste zijn? Prijsacties met groenten en fruit zijn weer aan de orde van de dag. Flowpacks paprika zijn 25% goedkoper dan een jaar geleden: hoe dan?

Door niet of nauwelijks samen te werken, laten we ons als telers afslachten door de retail. We telen een goed product, we hebben in de publieke opinie de wind mee, maar laten ons ondertussen weerloos meevoeren in de neerwaartse prijsspiraal. Maar welke partij biedt haar producten aan voor die veel te lage prijs? Wie zorgt ervoor dat de supermarkt de keuze voor die stuntprijzen überhaupt kan maken? Oké, supermarktketens leveren wellicht iets van hun marge in, maar dan nog. Onze kostprijs is het afgelopen jaar niet gedaald en ook dit jaar worden arbeid en energie niet goedkoper. Dus is het zaak om de rug recht te houden; durf als verkopende partij toch eens ‘nee’ te zeggen!

Het woord samenwerken is de afgelopen jaren veelvuldig gevallen in de glastuinbouw, maar vrijwel uitsluitend op teeltniveau en helaas niet in de afzet. En daarmee doen we onszelf tekort. We telen allemaal dezelfde paprika’s, hoe moeilijk kan het dan zijn om de krachten in marketing en afzet te bundelen? Linda wil ons wel helpen om de consument meer komkommers, tomaten en paprika’s te laten eten. Ongezond eten is gek, maar verse en gezonde producten bijna weggeven ook.

Maikel van den Berg
Paprikateler in Bleiswijk

Gerelateerd