De Maassilo in Rotterdam bood donderdag 4 en vrijdag 5 oktober het podium voor een grootschalige samenwerking tussen het Rotterdam Food Cluster, bedrijven uit de internationale voedingssector en regionale onderwijsinstellingen; Markt Match. Doel van deze samenwerking is om jongeren aan innovaties te laten werken voor de groente- en fruitsector.

Dit jaar stond Markt Match in het teken van het maatschappelijke probleem dat mensen te weinig groente eten. De jury wees het concept ‘Goed Brood’ -brood waarin meer dan 50% groente is verwerkt- uiteindelijk aan als winnaar van Markt Match.

Multidisciplinaire teams

Tweehonderd jongeren van mbo, hbo en universitair gingen samen met de deelnemende bedrijven uit de groente- en fruitsector de uitdaging aan om een oplossing te vinden voor de achterblijvende groenteconsumptie. Verdeeld over 40 multidisciplinaire teams werkte elk groepje aan een concept om deze uitdaging te tackelen.

Pitch

De teams kregen twee dagen om hun concepten uit te werken, waarna zij deze via een pitch aan de jury van de prijsvraag presenteerden. De jury, die bestond uit vijf kopstukken uit de internationale voedingssector, selecteerde uiteindelijk de zeven beste concepten. De teams achter deze concepten mochten hun idee vervolgens aan alle aanwezigen presenteren.

‘Goed Brood’

De jury koos uiteindelijk voor het concept ‘Goed Brood’ als winnaar van Markt Match. Volgens de juryleden is dit het meest complete concept dat inspeelt op het relevant maatschappelijke probleem van het eten van te weinig groente. Het groepje dat dit concept bedacht, wint een foodtrip naar Zuid-Afrika.

Groenteconfetti

De tweede plaats van Markt Match ging naar het concept Happy Confetti; dat het idee aandroeg om confetti van groente te maken voor kinderen. Het team achter dit concept won een foodtrip naar Parijs. De derde prijs, een foodtrip naar Brussel, was voor ‘Smartfood’; een gepersonaliseerd voedingsadvies op basis van de inhoud van iemands koelkast.

Innovaties

De wereldwijde groente- en fruitbranche innoveert continu en nieuwe generaties blijken een ander consumptiepatroon te hebben dan de huidige generatie. Het doel van Markt Match was om de krachten van de nieuwe generatie en de huidige bedrijven te bundelen om tot innovaties binnen de groente- en fruitsector te komen. Een belangrijk nevendoel daarbij is om jongeren te interesseren voor werk in de groente- en fruitsector.

Bron: Groentenfruit Huis. Foto’s: Rotterdam Food Cluster.





Gerelateerd