Twee jaar terug hebben we als Van Veen Gerbera afscheid genomen van het ouderlijk bedrijf en een nieuwe vestiging geopend. Om dat te bekrachtigen hebben we een prachtig groot feest gegeven en een frisse nieuwe huisstijl en logo laten ontwerpen.

Vooral het proces om te komen tot een nieuwe huisstijl is leerzaam. Je gaat jezelf vragen stellen als: wie ben je als bedrijf en wat wil je uitstralen? Zo hebben we ook met elkaar, onze vier firmanten, nagedacht over onze gezamenlijke kernwaarden. Dit zijn woorden die het meest onze eigen identiteit weergeven.

De kernwaarden geven aan ‘waarom we dingen doen zoals we ze doen’. De woorden die wij hebben gekozen zijn lef, ambitie, eigenwijs, maar ook betrouwbaar, eerlijk en transparant. Daar voelen wij ons goed bij. Mooie woorden natuurlijk zolang het maar niet bij woorden blijft, maar ook echte waarden zijn voor ons doen en denken én voor iedereen die met ons samenwerkt. We hebben deze woorden op de muur laten zetten met een prachtige uitdagende foto ernaast.

Laatst in één van de gesprekken met een potentiële samenwerkingspartner kwamen de waarden ineens naar voren. We hebben ambitie om te groeien en zijn eigenwijs genoeg om ook in deze crisistijd het lef te hebben om vooruit te kijken naar de toekomst. Als we willen samenwerken met een nieuwe partner is het van het grootste belang dat we zelf alles open en eerlijk op tafel leggen en transparant zijn in wat onze intenties zijn en welke kant we met elkaar op willen. Zo blijven onze kernwoorden geen loze woorden maar zijn het waarden die we gebruiken bij al onze acties.

Voor iedereen die het nog niet heeft gedaan, raad ik aan om zijn eigen kernwaarden eens boven tafel te krijgen. Niet om er mee te koop te lopen of een column over te schrijven, zoals ik nu. Maar om te kunnen toetsen of datgene wat je elke dag doet nog steeds goed voelt en waarom een samenwerkingspartner, leverancier of actie wel of niet bij jou en je bedrijf past.

Ronald van Veen, gerberateler in De Lier