Verschillende koks grijpen tijdens de Food Inspiration Days in Veghel hun kans om nieuwe ‘snoepgroenten’ aan het publiek te presenteren. Onder het mom van ‘groente is om te snoepen’ bieden de koks hun creaties aan het publiek aan; zure matten op basis van komkommer, slush puppies van pompoen, marshmallows met gele paprika en caramel fudges van Japanse citrus.

De nieuwe snoepgroenten die op de Food Inspiration Days hun debuut maken, moeten de volgende stap vormen van de trend die begon met de introductie van snoeptomaatjes en snoepkomkommers. Volgens de koks zijn die gezonde snoepvarianten namelijk aan een ‘boost’ toe.

‘Meer focus op gezondheid’

Mede-organisator van de Food Inspiration Days Hans Steenbergen is positief over het initiatief. “Wat er nu aan snoep in de winkel ligt en wordt verkocht in de horeca bevat veel suiker, zoetstoffen, kleurstoffen en smaakstoffen. Het snoep wordt in elkaar geknutseld door technologen die zich vooral druk maken om houdbaarheid en verkoopbaarheid. Koks zijn meer gericht op smaak en gezondheid, dus het is goed dat zij zich er nu mee gaan bemoeien.”

‘Signaal afgeven’

Culinair chef Arjan Siemering van Yama Foodservice in Utrecht geeft leiding aan de koks die de nieuwe snoepgroenten maken. Siemering spreekt van een statement als hij gevraagd wordt naar de nieuwe snoepproducten van groenten. “We willen snoepgoed lekkerder en gezonder maken. Dat kan, daar zijn deze snoepgroenten het bewijs van.” Siemering haast zich daarbij te zeggen dat de nieuwe producten gericht zijn op de jeugd: “Iedereen houdt toch van snoepen? De nieuwe snoepgroenten zijn voor alle generaties.”

Snoepgroenten populair

Volgens marktonderzoeker IRI groeide de omzet van snoepgroenten in supermarkten (exclusief Aldi en Lidl) sinds 2015 met 70 procent. Albert Heijn en Lidl willen geen cijfers geven, maar bevestigen dat snoepgroentes aanslaan. Het ‘statement’ van de koks onder leiding van Siemering kan daarom zomaar een hit worden. De eerste stap daarvoor is gezet; tijdens de Food Inspiration Days kunnen grofweg 1700 mensen uit horeca en levensmiddelensector de producten voor het eerst proeven.

Tijd nodig

Hoe het de experimentele snoepgroenten vergaat na de Food Inspiration Days durft Steenbergen niet te voorspellen. “Ik hoop dat mensen er enthousiast op reageren zodat rond Sinterklaas een pop-upstore geopend kan worden met dit soort producten. Maar zoals alles heeft ook dit tijd nodig.”

Bron: NOS.





Gerelateerd