Deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij kunnen de komende maanden een maaltijdbox van Willem&Drees winnen. Het bedrijf dat vorig jaar fuseerde met Beebox timmert flink aan de weg met maaltijdboxen en producten, direct van boer en tuinder. Directeur Drees Peter van den Bosch vertelt over de jongste ontwikkelingen van het bedrijf in het themanummer Korte Ketens van het Agrarisch Nieuws van ABN AMRO.

Vanaf de oprichting heeft het bedrijf zich tot doel gesteld om lokale producten onder de merknaam Willem&Drees zichtbaar te maken in supermarkten, in de bekende houten kratjes.
Het bleek geen gemakkelijke opgave. “Vanaf dag één kwamen we al in een spagaat”, vertelt Van den Bosch.

Afscheid van retailmarkt

Van den Bosch: “Het lukte niet om in het volumesegment van de versafdeling terecht te komen. Retailers wilden wel bijzondere producten zoals onze regenboogpeen, maar voor volumes zoals appels en aardappelen bleven ze gebruik maken van hun eigen kanalen. Dit bracht niet de omzet die wij nodig hadden.” Eind 2016 nam het bedrijf daarom afscheid van de retailmarkt, de winkels van Jumbo, Coop en Spar.

Nieuwe koers

Na de samensmelting met Beebox, een coöperatie van ondernemers, boeren, consumenten en partners die biologische maaltijdboxen levert in Nederland, ontstond een nieuwe organisatie met slagkracht. Het bedrijf sloeg een nieuwe richting in; die van de online maaltijdboxen. Daarin is het niet alleen, want krachtige spelers als Hello Fresh en Albert Heijn zetten eveneens al hun middelen in om diezelfde markt te bestormen. Willem&Drees moet daarom anders zijn.

Abonnement

Net als bij andere maaltijdboxen sluiten consumenten een abonnement af voor een wekelijkse zending. Er zijn verschillende boxen waaruit zij kunnen kiezen, van een basisassortiment tot complete maaltijden met recepten. Daarnaast is het mogelijk extra producten te bestellen in de online verswinkel.

Vers, lokaal en biologisch

De producten in de box zijn biologisch, van Nederlandse oorsprong en worden geleverd door het bestaande netwerk van boeren en tuinders. Er is aandacht voor lokale seizoensproducten. Kies je voor Willem&Drees, dan ontvang je dus vers eten direct van boer of tuinder. Naast de maaltijdboxen blijven de horeca, bedrijvenmarkt en cateringtak voortbestaan en dat is een groeimarkt.

Tekst: Pieternel van Velden