Marokko en Mexico hebben hun marktaandeel in de wereldwijde export van tomaten vergroot, ten koste van Nederland, Spanje en Turkije, blijkt uit cijfers van de Verenigde Naties.

Volgens VN-gegevens werden in 2016 wereldwijd 7.448 miljoen kilo tomaten geëxporteerd; 0,65 procent minder dan in het voorgaande jaar. De waarde van de wereldwijde tomatenuitvoer in 2016 bedroeg 7.441 miljoen euro, vrijwel evenveel als in 2015. De gemiddelde prijs voor een kilo tomaten bedraagt dus bijna 1 euro per kilo.

Mexico blijft marktleider in de wereldwijde export van tomaten, met een record in 2016 van 1.748 miljoen kilo: +12 procent ten opzichte van 2015. De waarde van de Mexicaanse tomatenuitvoer bedroeg 1.907 miljoen euro en vertegenwoordigt 23,5% van het wereldtotaal. Vrijwel de hele export van Mexico gaat naar de Verenigde Staten (1.743 miljoen kilo).

De export van tomaten uit Marokko steeg in 2016 het hardst. Het volume dat Marokko exporteerde bedroeg in dat jaar 524 miljoen kilo: +25% ten opzichte van 2015. Dit genereerde een omzet van 460 miljoen euro. Daarmee kwam het marktaandeel van Marokko in de wereldwijde uitvoer van tomaten uit op 7,1%, goed voor een vierde plaats. Belangrijkste afnemers van Marokkaanse tomaten zijn Rusland (110 miljoen kilo), het Verenigd Koninkrijk (21 miljoen kilo) en Spanje (20 miljoen kilo).

Marktaandeel Nederland gedaald

Nederland en Spanje verloren beiden marktaandeel. Het volume dat Nederland in 2016 exporteerde bedroeg 982 miljoen kilo; -5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Met een exportwaarde van 1.445 miljoen euro ontving Nederland de hoogste gemiddelde prijs voor een kilo tomaten: 1,47 euro. Het wereldwijde marktaandeel van Nederland bedraagt 13,2%, goed voor een tweede plaats. Belangrijkste afnemers van onze tomaten zijn Duitsland (413 miljoen kilo), het Verenigd Koninkrijk (160 miljoen kilo), Zweden (56 miljoen kilo), Italië (55 miljoen kilo) en Polen (38 miljoen kilo).

De Spaanse export van tomaten – goed voor een derde plaats – daalde in 2016 met 4% naar 907 miljoen kilo, goed voor een marktaandeel van 12,2%. De waarde van de Spaanse tomatenuitvoer in 2016 bedroeg 959 miljoen euro, goed voor een gemiddelde kiloprijs van 1,05 euro. Belangrijkste afnemers van Spaanse tomaten zijn Duitsland (239 miljoen kilo) het Verenigd Koninkrijk (138 miljoen kilo), Frankrijk (130 miljoen kilo), Nederland (113 miljoen kilo) en Polen (63 miljoen kilo).

Hekkensluiter in de top-5 is Turkije, dat vorig jaar 10% minder tomaten exporteerde. Het verloor daarmee de vierde plaats aan Marokko. De uitvoer in 2016 bedroeg 486 miljoen kilo, goed voor een marktaandeel van 6,5 procent. De waarde van de Turkse uitvoer bedroeg 216 miljoen euro, met een gemiddelde prijs van 0,46 euro per kilo. Turkije exporteert haar tomaten vooral naar Rusland (337 miljoen kilo). Vanwege de boycot worden de producten via andere landen doorgevoerd.

Meer cijfers over de handelspositie van Nederlandse tomaten zijn te vinden op de website van Agrimatie/Wageningen UR.

Bron: VN/Wageningen UR. Foto: Mario Bentvelsen.

Gerelateerd