Via het platform Floriday zal dit jaar al voor meer dan een miljard euro aan bloemen en planten verhandeld worden tussen telers en kopers zo meldt Royal FloraHolland. Daarmee wordt het steeds meer het digitale hart van de Nederlandse sierteeltsector. Tot half september stond de teller op ruim 700 miljoen euro, waar dat vorig jaar om deze tijd nog 117 miljoen was. Inmiddels worden gemiddeld 250.000 orders per week geplaatst.

Telers en kopers maken steeds meer gebruik van de handelsmogelijkheden binnen Floriday, die continu worden uitgebreid op basis van de behoeftes van gebruikers van het platform. De contractmodule en de ‘Mijn winkel’-functie bijvoorbeeld, waarmee telers hun volledige aanbod kunnen publiceren, worden dit jaar steeds meer gebruikt. Daarnaast hebben softwareleveranciers verschillende koppelingen beschikbaar gesteld tussen hun softwarepakketten en het digitale platform, waardoor het aanbod verder is verbeterd. Ook weten kopers hun weg naar het aanbod steeds beter te vinden via de bestaande dealmaking kanalen.

Digitalisering nodig voor succes op lange termijn

Ruud Knorr, CCO Royal FloraHolland: “We merken dat telers en kopers steeds meer gebruik maken van de handelsmogelijkheden die het digitale platform nu biedt. En dat is goed om te zien. Ik ben ervan overtuigd dat digitalisering nodig is voor het succes van de sector op lange termijn. Het doel is dat alle betrokken partijen hier straks voordeel van hebben. We willen het daarom voor iedereen mogelijk maken om aan te haken. Het is dan ook belangrijk dat we de ingeslagen weg van begin dit jaar blijven volgen en goed luisteren naar de feedback en wensen van onze gebruikers. Doordat we steeds meer functionaliteiten toevoegen of verbeteren verwachten we dat het aantal transacties verder zal groeien.”

Betrokkenheid vanuit de Ledenraad

In januari is de commissie Floriday ingesteld. Deze commissie bestaat uit een aantal Ledenraadsleden. Op advies van deze commissie is onder meer de interactieve routekaart opgesteld. Freesiateler Marco Mol is actief binnen deze commissie: “We zijn er zeker nog niet, wel zit de vaart er goed in en is er een duidelijk commitment om het digitale platform tot een succes te maken. Vanuit de Ledenraad zijn we nauw betrokken en van grote waarde voor het programma omdat we onze kennis vanuit telersperspectief toevoegen. Het zorgt voor bundeling van onze activiteiten en zet onze coöperatie verder in zijn kracht. En dat gaat ons, als leden, zeker helpen onze producten goed te kunnen blijven vermarkten.”