Het innovatieplatform Let it Grow, een samenwerking tussen Royal FloraHolland en Vandejong Creative Agency, is beloond met de Best Client Award tijdens de Dutch Design Awards 2017. Dit is een speciale prijs voor opdrachtgevers die designers en creatieven strategisch inzetten voor hun organisatie.
“Ik ben enorm trots op wat we in anderhalf jaar hebben bereikt. Door de kans om Let it Grow op te zetten, laat Royal FloraHolland zien dat zij visie, durf en het ondernemerschap toont”, zegt Silke Tijkotte, initiatiefneemster van Let it Grow.
Vertrouwen van Royal FloraHolland
Met een strategisch rapport onder de arm ging Silke eind 2015 naar Vandejong. De vraag: hoe we de waarde van bloemen en planten in de hoofden en harten van een jongere doelgroep konden krijgen. Silke: “Met het vertrouwen van Royal FloraHolland en door de creatieve vertaalslag van Vandejong hebben we het weten uit te bouwen tot een concept. We gingen van plannen naar realisatie, met creatievelingen, wetenschappers, startup experts en mensen uit de sierteeltsector.”
Oordeel van de jury
De jury schrijft dat Royal FloraHolland te maken heeft met hevige concurrentie en een markt die volop in beweging is. De organisatie moet daarin mee en zichzelf opnieuw uitvinden. Vandejong heeft de opdracht op een originele manier aangepakt, durft ‘om te denken’ en heeft de probleemstelling succesvol vertaald naar een vernieuwend en uitvoerbaar concept”, aldus de commissie.
Resultaten tot nu toe
In anderhalf jaar tijd heeft Let it Grow twee incubatieprogramma’s opgezet waarin 15 (internationale) startups worden begeleid in de ontwikkeling van hun onderneming. Zij staan centraal tijdens Let it Grow’s Greenhouse Festival in Amsterdam, dat door bijna 4.000 consumenten werd bezocht. Ook is Let it Grow online actief, met een magazine waarin ze vertellen over de positieve effecten van bloemen en planten, maar op een laagdrempelige manier. Dit verhaal vertelt Let it Grow ook tot 1 december offline, in de eigen concept store op station Amsterdam Centraal.
Bijzondere onderscheiding
De Best Client Award is de speciale prijs van Dutch Design Awards voor opdrachtgevers die designers en creatieven strategisch inzetten voor hun organisatie. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan de organisatie die design op de meest professionele wijze strategisch, duurzaam en innovatief weet in te zetten. De prijs werd eerder uitgereikt aan o.a. Brabantia, Artis, Heijmans en Ahrend. Dit jaar waren onder andere ook Brabantia, Artis, Heijmans en Ahrend genomineerd. Dutch Design Awards zijn internationaal gerenommeerde prijzen voor het beste ontwerp van Nederland die tijdens de Dutch Design Week worden uitgereikt.
Bron: Let it Grow, Dutch Design Awards. Foto: DDA