Deze week heeft de Rechtbank in Amsterdam het faillissement van Bakker.com uitgesproken. De problemen bij het bedrijf zijn het gevolg van een aanhoudend en zeer fors omzetverlies van 50%. Na de opheffing van de coronamaatregelen zette deze verkoopdip in.
Consumenten geven de laatste maanden meer uit in de horeca en aan vrijetijdsbesteding en minder in de retail. Voor zover consumenten wel winkelen worden aankopen weer meer in fysieke winkels gedaan. Daarbij komt dat macro economische en geopolitieke omstandigheden een grote impact hebben op bestedingen van consumenten. Europees marktleider op het gebied van planten- en tuinartikelen Bakker.com heeft de afgelopen jaren tientallen miljoenen geïnvesteerd in de transformatie naar een internetonderneming.
Strategische herpositionering
De transformatie van een traditionele postorderonderneming naar een modern e-commercebedrijf leek aanvankelijk zeer succesvol. Door de strategische herpositionering, waarbij de focus werd gelegd op online verkoop en er grote logistieke verbeteringen werden gerealiseerd, wisten consumenten in verschillende Europese landen het bedrijf te vinden.
De hoge omzet en toenemende groei in 2020 en 2021 zorgden ervoor dat de kosten, als gevolg van de gedane investeringen om te moderniseren, gedragen konden worden. Hieraan kwam abrupt een einde toen de coronamaatregelen in verschillende landen werden opgeheven en consumenten de online uitgaven uitstelden.
Omzetdaling van 50%
Voor de jaaromzet is de groenbranche sterk afhankelijk van de voorjaarsverkoop. De online retailmarkt kampt in 2022 met een omzetdaling van 30-35%, voor de online groenmarkt ligt dit cijfer zelfs nog hoger, rond de 50%.
“Dit faillissement is voor alle betrokkenen bijzonder treurig. Het bedrijf leek na een aantal moeilijke jaren helemaal op weg om weer succesvol te worden. Er is door onze medewerkers en partners hard gewerkt om de ingezette transformatie te voltooien. Daarin zijn we bijna geslaagd. Een paar maanden geleden spraken wij zelfs nog met investeerders om onze activiteiten verder uit te breiden. Sindsdien is de markt volledig gekanteld. Andere e-commerce bedrijven kunnen verliezen opvangen met hun omzet uit andere sectoren. Wij als onlinegroenspecialist kunnen dat niet. Dat is spijtig, want zowel de groensector als dit bedrijf hebben een enorme potentie. Helaas hebben wij onvoldoende tijd gekregen om dat te laten zien”, aldus woordvoerder Clemens Sassen.
Het hoofdkantoor van Bakker-groep is gevestigd in Lisse. Er werken zo’n 90 vaste medewerkers en afhankelijk van het seizoen, tot wel 300 seizoensmedewerkers.