Na een traject van twee jaar kan ik op deze plek – met gepaste trots – bekendmaken dat mijn bedrijf een intensieve samenwerking aangaat met collega-paprikateler Personal Vision uit Bleiswijk. Banken en adviesbureaus roepen al jaren dat krachtenbundeling noodzaak is voor de tuinbouwondernemer van de toekomst. Al die tijd waren wij al in gesprek, maar het gaat gewoon niet vanzelf. Dat moet je als ondernemer voortdurend voor ogen houden.

Ik las laatst een artikel in een managementblad met als kop: ‘Samenwerken is moeilijker dan concurreren.’ Dat is ook zo, want in plaats van je eigen koers te varen, moet je nu met elkaar op één lijn zien te komen. Elk bedrijf heeft echter zijn eigen cultuur en teeltmethodiek. Paprikatelers in Nederland plukken dezelfde hoeveelheid per vierkante meter, maar de een doet dat linksom, de ander rechtsom. Dat is een kwestie van keuzes maken, zoals elk bedrijf ook op gebied van afzet, klantenkeuze en -benadering strategische beslissingen moet nemen. Wanneer je met elkaar in gesprek komt, wetend dat je in de basis een vergelijkbare filosofie hanteert, blijkt dat de lijst met essentiële aandachtspunten langer is dan gedacht.

Dat resulteert in een tijdrovend proces, waarbij ik van mening ben dat je eerst alles goed moet uitwerken, voor je samen kunt starten. Het is echter ook een boeiend en leerzaam traject, waar je veel energie uithaalt. Met het uitwerken van de nieuwe strategie, ontstaat ook nieuwe dynamiek, een breder management en een bundeling van kwaliteiten. Roy Persoon en ik zijn van dezelfde generatie en hebben dezelfde opleiding gevolgd. Hij blijkt echter een fervent computerspecialist te zijn, waar de computer voor mij eerder een noodzakelijk kwaad is. Dergelijke combinaties van kennis en kunde maken je bedrijf sterker en verbreden de basis; dat is een belangrijk voordeel van samenwerking ten opzichte van autonome groei.

Bijkomend aspect is dat we onze medewerkers op het nieuwe bedrijf meer uitdagingen kunnen bieden, een voorwaarde om goede mensen te werven en te behouden. Een sterk management en gemotiveerde medewerkers zijn essentieel om onze primaire doelstelling te kunnen waarmaken: het dagelijks tot volle tevredenheid beleveren van onze hoogwaardige klanten.

Maikel van de Berg.
Paprikateler in Bleiswijk.