Ik ben begonnen met storytelling. Wat? Ja, een verhaaltje vertellen! Je kunt een mooi verhaal vertellen, en je kunt een verhaal vertellen wat indruk maakt, waar mensen het later nog over hebben.

Zelf was ik enkele maanden geleden bij een bijeenkomst van een tuinbouwleverancier. Een van de sprekers was Ron Simpson van de Avocado Show. Hij vertelde een verhaal vanuit zijn eigen beleving. Er straalde energie, passie en ook een beetje arrogantie uit. Als mij gevraagd werd wie Van Helvoort Company (VHC) is vertelde ik vooral technische details en een klein beetje over de passie die ons drijft. Maar sinds die bijeenkomst kijk ik daar anders tegen aan. Ron zei nog wel, je moet wel de waarheid blijven vertellen en geen smoesjes verzinnen.

Op de Trade Fair van Royal FloraHolland deed ik een testje. Een klant die al jaren bij ons over de vloer komt stond een bakje koffie te drinken. Na wat praten over dagelijkse beslommeringen vertelde ik hem het werkelijke verhaal van VHC en over onze innerlijke drive en motivatie. Ik vertelde hem dat wij een familiebedrijf zijn waar mijn ouders hun ziel en zaligheid in hebben gestoken. Over de mogelijkheid die mijn broers en ik kregen om het bedrijf voort te zetten en onze ambities te realiseren. Ik vertelde hem dat wij een data-gedreven organisatie zijn waardoor wij nog beter kunnen inspelen op productieplanning. Het mooiste is om te vertellen dat wij trots zijn op wat we realiseren. Bloemen, bergen bloemen waar wij jaarlijks miljoenen mensen blij mee maken, tevreden werknemers en relaties en een hoop lol samen.
Een dag later kwam deze klant weer langs. Hij vroeg: waarom vertelde je mij dit eigenlijk allemaal? Juist dat wilde ik bereiken. Samen praten over wat je drive is, dat zakendoen komt dan vanzelf erbij. Een week later sloten we een mooie order voor 2020 af. We weten nu nog beter van elkaar waar we trots op zijn, waar we het eigenlijk voor doen.

Toch heb ik soms nog het idee dat ik kansen laat liggen, dat het nog persoonlijker kan. Help je mij hierbij? Als je mij vraagt wat mijn motivatie is dan vertel ik het, maar weet wel dat ik ook naar jouw motivatie vraag!

Dit is mijn laatste column voor vakblad Onder Glas. Ik geef met veel plezier het stokje door aan de volgende columnist. Ik hoop dat deze ook vanuit zijn hart wil vertellen wat zijn/haar drive is.

Evert van Helvoort, chrysantenteler in Brakel