Afgelopen herfstvakantie zijn we met twee gezinnen naar Tibet op vakantie geweest. Ongelooflijk hoe mensen op het dak van de wereld kunnen overleven en in kleine kassen hun eigen groenten telen naast het houden van hun yaks, een soort mega-koe. Alles draait om overleven en het boeddhisme. Voor ons was het de bevestiging dat wij in een mooi en goed geregeld land leven. Op uitzonderingen na hebben wij allemaal een succesvol leven als ondernemer en mens.
Bij thuiskomst volgde de confrontatie met lijsten van nog meer succes. Zoals de nieuwe Hillenraad 100 en binnenkort ook de nieuwe Quote 500. Lijsten waarin we weer kunnen zien welke personen of bedrijven het beste zijn in geld verdienen, innoveren of heel snel groeien. Stuk voor stuk ondernemers of bedrijven waar ik met groot respect naar kijk en die ik het succes van harte gun, omdat ik weet dat niemand dit in de schoot geworpen krijgt. Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat mensen van beide lijsten mogen ontmoeten en beter leren kennen. Vooraf keek ik tegen ze op, maar naarmate je ze beter kent, hoor je bij sommigen ook de andere kant van het verhaal.
De een pleegde roofbouw op zijn lijf en mankeert van alles door te veel stress, te weinig beweging of geen rust in het ‘koppie’. Een ander is door het harde werken aan zijn derde huwelijk toe, of heeft binnen de familie ruzie gekregen over verdeling van geld of opvolging. Er zijn verhalen van kinderen die het familiebedrijf willen overnemen maar de capaciteiten niet blijken te hebben. Of van een vader die zijn werk niet los kan laten. Er zijn succesvolle ondernemers die ruzie hebben met mensen in hun omgeving en daar per se hun gelijk willen halen. Alleen is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Dus wordt het een principezaak die veel tijd, stress, geld en dus negatieve energie kost, als gevolg van het (te) grote ego.
Allemaal uitdagingen die óók bij het ondernemerschap komen kijken. Die nog meer vergen van een ondernemer om de juiste balans tussen werk, gezin, familie, vrienden, omgeving en hobby’s te vinden. Degene die dat lukt, is in mijn ogen niet alleen een succesvol ondernemer, maar ook nog eens een succesvol, gelukkiger en leuker mens. Dat hebben de Tibetanen dan weer mee, die hebben geen last van ‘succeslijsten’.
Eric Moor, phalaenopsisveredelaar