Zes jaar na oprichting van Stichting Tulpenpromotie Nederland blikt voorzitter Arjan Smit terug op een meer dan geslaagd seizoen. “Het marketingsucces wordt elk jaar groter”, zegt de teler opgetogen. “Supermarktketens haken in op onze activiteiten en in Duitsland hadden we het afgelopen seizoen een mediabereik van bijna 40 miljoen mensen.” Aan de plannen voor 2018 wordt alweer hard gewerkt.

Tulpen Promotie Nederland (TPN) werd in 2011 opgericht op initiatief van een aantal tulpenbroeiers. Nog voordat het productschap definitief werd opgedoekt – en daarmee de collectieve productpromotie – legden de telers een nieuwe basis om hét symbool van de Nederlandse sierteelt promotioneel te blijven ondersteunen. Het bescheiden budget van zo’n 140.000 euro per jaar wordt bijeengebracht via een promotieheffing van 0,05% over de omzet, die door bloemenveiling Royal Flora Holland wordt ingehouden. Op basis van ‘smart spending’ weet TPN daarmee internationaal flink te scoren.

Pluktuin op Damrak

Een centrale en terugkerende activiteit is de Nationale Tulpendag op de derde zaterdag in januari, die de start van het tulpenseizoen markeert. Volgens TPN haken 5.000 bloemisten en supermarkten daar actief op in. Het hoogtepunt is de eendagstuin op het Damrak, waar een mozaïek van 200.000 bloeiende tulpen de show steelt. Pakweg 17.000 Amsterdammers, toeristen en dagjesmensen kunnen hieruit zelf een boeket samenstellen. “Daarnaast levert dit evenement veel publiciteit op in binnen- én buitenland”, voegt Smit toe. “Daar is het ons natuurlijk vooral om te doen.”

Projecten

Naast andere terugkerende promotieactiviteiten, zoals het sponsoren van schaatsevenementen, initieert en ondersteunt TPN tal van grote en kleine projecten waarin de tulp een prominente rol speelt. Op de belangrijkste afzetmarkt Duitsland trekt het daarbij samen op met het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen, gemeente Noordwijk, Keukenhof en Novasol Vakantiehuizen. Smit: “Ook voor deze partners is de tulp een krachtig symbool. Door samen op te trekken hebben we een completer en sterker verhaal te vertellen, dat door de media heel goed is opgepakt. In het afgelopen seizoen wisten we op die manier voor een heel bescheiden investering bijna 38 miljoen Duitse consumenten te bereiken. Geweldig toch? Het marketingsucces wordt elk jaar groter. Het is te vroeg om in details te kunnen treden, maar we werken alweer hard aan de plannen voor volgend jaar.”

Binnenboord houden

De voorzitter hoopt dat het draagvlak voor TPN onverminderd breed blijft. “Er worden steeds meer bloemen rechtstreeks verkocht aan handelaren en retailketens”, licht hij toe. “Het aandeel dat via de veiling wordt afgerekend, loopt daardoor terug. Ik hoop dat tulpentelers die de veiling niet meer als marktplaats benutten, toch blijven bijdragen aan de collectieve productpromotie. Een aantal telers heeft dat gelukkig ook toegezegd. Het is belangrijk om iedereen binnenboord te houden, want zonder collectieve betrokkenheid en bijdragen is collectieve promotie ondenkbaar. Tot nu toe lijkt iedereen overtuigd van de meerwaarde.”

Tekst: Jan van Staalduinen