Van der Hulst Rozenkwekerijen in Meterik kijkt terug op een ongekend succesvol Valentijnsweekend. Niet alleen kregen de ondernemers hoge prijzen op de veiling, ook liep het storm in de winkel bij het bedrijf. De omzet was maar liefst dubbel zo hoog als andere jaren.

Sjaak van der Hulst merkt al enkele jaren dat Valentijn een steeds belangrijker ‘geefmoment’ wordt voor bloemen. “Dat komt waarschijnlijk doordat de media steeds meer aandacht besteden aan deze dag van de liefde. Onze particuliere verkoop rondom deze feestdag neemt ieder jaar toe en ook de veilingprijzen zijn doorgaans goed in deze periode”, zegt Van der Hulst. Hij staat, samen met zijn vrouw Cleta en kinderen Mark, Koen, Paul en Linda, aan het roer van Van der Hulst Rozenkwekerijen. Het bedrijf omvat drie locaties, van ieder 3 ha. Het merendeel van de bloemen wordt afgezet via Royal FloraHolland en Plantion, zo’n 5 à 6% wordt verkocht via de winkel of de rozenautomaat bij het bedrijf.
“Deze particuliere verkoop nam het afgelopen jaar een flinke vlucht. Door corona zijn mensen bloemen meer gaan waarderen, een bloemetje geven is dé perfecte manier geworden om te laten zien dat je aan iemand denkt. Daarbij kunnen mensen bij onze automaat heel eenvoudig ‘coronaproof’ een bos rozen kopen, of deze telefonisch bestellen en vervolgens laten bezorgen.”

Ideaal weer

De toegenomen waardering voor bloemen gaf de Valentijnsverkoop dit jaar nog een extra boost, geeft de rozenteler aan. “Meer dan andere jaren wilden mensen deze keer laten zien wat een ander voor hen betekent. Het liep afgelopen vrijdag en zaterdag storm in onze winkel en bij de verkoopautomaat. Het weer droeg daar ook aan bij; het was prachtig open en zonnig weer, al was het wel heel koud. En op zondag kregen we onze automaat, waarin veertig bossen rozen staan, bijna niet bijgevuld. Kortom: het Valentijnsweekend was ‘booming’.”
Al met al werden in de winkel en via de automaat bijna twee keer zoveel rozen verkocht dan vorig jaar. Rode rozen waren de absolute topper, maar ook de tweekleurige Jumilia deed het volgens de teler heel goed. Daarnaast zijn mengbossen steeds meer in trek. “Daarin schuilt een belangrijke troef van ons bedrijf. Doordat we zeventien verschillende soorten, diverse noviteiten en een breed scala aan kleuren telen, kunnen we een grote variëteit aan mengbossen aanbieden.”

Recordprijzen

Niet alleen de particuliere verkoop liep als een trein, ook de afzet via de veiling stemde volgens Van der Hulst tot tevredenheid. “We hebben recordprijzen ontvangen. Sommige soorten leverden zelfs 1,80 tot 1,90 euro per steel op. Dat was duidelijk meer dan andere jaren rondom Valentijn. Daarbij was de aanloop richting deze feestdag ook beter, je zag de prijzen in de weken ervoor al oplopen. We hadden graag meer rozen gehad!”
Naast de toegenomen populariteit van bloemen, speelde ook het feit dat er minder rozen uit Afrika komen volgens Van der Hulst een rol. “Normaal gesproken komen er veel gekleurde rozen uit Afrika. Dat is nu veel minder het geval, doordat veel vliegtuigen aan de grond staan. Daar weten wij met ons sortiment van te profiteren. Wij zijn dus heel tevreden over Valentijn 2021.”

Tekst en beeld: Ank van Lier