Uit de studie ‘Plants4Cosmetics’ die Wageningen UR–Food & Biobased Research heeft uitgevoerd in opdracht van Kenniscentrum Plantenstoffen, Bio Base Westland en Topsector T&U blijkt dat de kansen voor natuurlijke cosmetica groeien. Op basis van de studie zijn er vier planten geselecteerd voor verder onderzoek.
De omzet voor natuurlijke cosmetica binnen de industrie groeit met meer dan 10% per jaar. Er is met name vraag naar ingrediënten voor toepassingen in de huidverzorging, lichaamsverzorging en parfum, meldt het Kenniscentrum Plantenstoffen. Dit betekent dat er een groeiende vraag is naar plantaardige extracten met specifieke werkingen, zoals essentiële oliën voor geur, fenolen met antimicrobiële effecten en kleurstoffen met UV-filter. Op basis van de studie ‘Plants4Cosmetics’ van Wageningen UR–Food & Biobased Research zijn vier planten geselecteerd voor verder onderzoek.
Hyacint-parfum
Eén daarvan is de hyacint. Selectieve extractie van een hoogwaardige etherische olie voor geur en de parfumindustrie wordt als kansrijk gezien. Voor geranium en chrysant worden er kansen gezien in de winning van etherische oliën en flavonoïden. Voor orchideeën wordt aanbevolen een aanvullende verkenning te doen naar de waarde van de daarin voorkomende interessante plantenstoffen.
Bron: Kenniscentrum Plantenstoffen, beeld: Mario Bentvelsen.