Het Belgische glastuinbouwbedrijf Vitaetom heeft dit weekend ruim 1.000 bezoekers over de vloer gehad in het kader van de Bioweek, een nationale promotiecampagne. “De organisatie viel samen met de productiepiek in de tomaten. Het was wel heftig”, zegt Koen Van Hauteghem.

Met 2 ha glas, verschillende tomatenrassen, drie soorten paprika’s en twee soorten komkommers behoort Vitaetom van de familie Van Hauteghem uit Zwijndrecht, tot de grootste biologische glastuinbouwbedrijven van Vlaanderen. Het bedrijf kon dan ook niet ontbreken toen tijdens de lancering van de Bioweek biologische land-en tuinbouwbedrijven in Vlaanderen de deuren openstelden voor het grote publiek.

Promotiecampagne

De Belgische Bioweek, die plaatsvindt van 7 tot 15 juni, is een gezamenlijk initiatief van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) en zijn Waalse evenknie Apaq-W. De promotieactie, die gepaard gaat met een campagne op radio en social media, is bedoeld om de consumptie van biologische voeding aan te moedigen. Vlaanderen wil tegen 2027 evolueren naar een aandeel van 5% biologisch landbouwareaal en 5 procent biologische landbouwbedrijven in de land- en tuinbouw.
“Elke promotiecampagne helpt om de vraag naar biologische producten te vergroten”, stelt Van Hauteghem, die Vitaetom samen met zijn zus Annelies runt. Vooral voor zijn Ruby Red tomaten zou extra vraag niet misstaan. “Door het mooie weer is er veel productie en daarnaast is er nog een teler opgestart met de teelt. Daardoor is er iets te veel aanbod op de markt”, aldus Van Hauteghem.

Stijgende vraag

Hij benadrukt dat er voor de andere producten – andere tomatenrassen, paprika’s en komkommers –wel voldoende vraag is en dus een goede prijs. Eind maart is hij gestart met de tomaten- en paprikapluk, terwijl de eerste komkommers in de derde week van februari beschikbaar waren. “We zijn dit jaar ver voor op vorig jaar toen het seizoen door het sombere weer flink vertraagd was.”
Deze week maakt de teler zich op voor een teeltwisseling in de komkommerteelt. De nieuwe planten zullen tot medio oktober in productie blijven, terwijl de tomatenteelt eind november stopt. “De paprikateelt stopt traditioneel rond 10 november als de Spaanse biologische paprika’s beschikbaar komen. Deze zijn goedkoper en prijzen onze paprika’s uit de markt.”
Los van het lichte overschot aan Ruby Red, ziet Van Hauteghem de toekomst positief in. Er is in het algemeen nog steeds meer vraag dan aanbod. Dit terwijl de consumptie van biologische groenten, mede door promotiecampagnes als de Bioweek, toeneemt. Volgens een marktonderzoek door VLAM is de consumptie van biologische producten in België vorig jaar toegenomen van 554 miljoen euro tot 601 miljoen euro, een stijging van 8%. De helft hiervan, 310 miljoen euro, betreft verse producten waaronder kasgroenten.

Nieuwe e-ketel

Opvallend in de statistieken is overigens ook dat biologische groenten in Wallonië en het Brusselse gewest het best gegeten worden. Vlamingen spendeerden in 2024 gemiddeld 90 euro per persoon aan biologische producten. In Brussel en Wallonië lag dat op respectievelijk 147 en 141 euro.
Bij Vitaetom staan er even geen nieuwe investeringen op de planning nadat in 2024 een e-ketel in gebruik werd genomen. Die wordt gebruikt om stroom in te kopen als de prijzen negatief zijn. Dit jaar investeerde het bedrijf ook in een automatische kleinverpakker voor kerstomaten die voordien nog met de hand werden verpakt. “Dat scheelt ons weer iets in de arbeidskosten”, vertelt Van Hauteghem die ruim 20 mensen in dienst heeft tijdens het hoogseizoen.

Tekst: Jerom Rozendaal