Radijsteler Erik de Jong beleeft een prima begin van het radijsseizoen, maar dat brengt gelijk ook een flinke uitdaging met zich mee: zo vlak voor de Paasdagen is hij al door de paasproductie heen, terwijl de vraag nog steeds groot is. “Dat betekent dat ik relaties moet teleurstellen, vooral de vrije handel en de daghandel.”

Het radijsseizoen kent een vliegende start, aldus Erik de Jong van Jongfresh, een 6 ha grote radijskwekerij in Monster. Door de grote hoeveelheid licht in de maand maart is de productie van het gewas vroeg op gang gekomen en de kwaliteit is goed, zegt de teler. Daarnaast reageert de vraag op de weersomstandigheden: het is serieus mooi weer, daardoor is er veel interesse in radijs, vertelt hij. “Het aanbod is relatief hoog, maar de vraag ook.”

Piekproductie rond Pasen

De grote vraag betekent dat De Jong zo vlak voor Pasen al door zijn paasproductie heen is. We hebben de radijs in februari gezaaid, met het idee rond Pasen een piekproductie te hebben, zegt de teler. “Toen konden we niet voorzien dat we zo’n mooi voorjaar zouden krijgen, met veel licht. Radijs is geen bewaarproduct; feitelijk zijn we heel blij met de huidige productie, kwaliteit en handel, maar nu lijken er toch wat problemen te ontstaan.”
Die problemen zitten er vooral in dat hij bepaalde klanten moet teleurstellen. De Jong levert aan gecontracteerde programma’s met een leververplichting, dat gaat nu voor, zegt hij. “Als ik aan die programma’s niet kan leveren, hangen daar consequenties aan.” Dat betekent dat hij andere klanten moet teleurstellen, mensen die ook elke dag bestellen, maar met wie hij geen contract op ‘papier’ heeft. “In feite zijn dit ook vaste relaties, met wie ik 52 weken per jaar zaken doe. Dat vind ik best lastig.”

Witte radijs trend

De Jong vertelt dat witte radijs het rond Pasen goed doet. Dat is een trend, zegt hij, blijkbaar past deze ideaal bij de paasbrunch. “Je kunt beter radijs dan chocolade-eieren eten”, lacht de teler. “De witte variant heeft duidelijk een tijdelijk karakter. Daar speel je op in, je spreekt van tevoren met je relaties door wat de verwachtingen zijn.”
Een nieuwe ontwikkeling binnen het bedrijf zijn topseal verpakkingen zonder loof. “We doen dat nog relatief weinig, maar dat willen we op deze manier gaan uitbreiden.”

Blijven innoveren

De Jong streeft voortdurend naar innovaties. Die zijn nodig, klanten verwachten steeds weer nieuwe dingen van ons, zegt hij. “Daar moeten we tijd en energie insteken. We leren steeds beter begrijpen welke markt om welke radijs vraagt. Elke eetcultuur is anders: de Duitsers willen een zo groot mogelijke variant, de Fransen juist een kleintje.”
Het product gaat de hele wereld over: naar groothandels, retail, speciaalzaken en restaurants. Het bedrijf teelt nu acht verschillende variëteiten, variërend in kleur, smaak, soort en vorm.
“Met het bestaande productenpalet kunnen we de radijs ook op een andere manier tot waarde brengen dan alleen als bos of knol. Bijvoorbeeld door meerdere specialities in één bakje aan te bieden, voor een bijzondere presentatie”, geeft de teler als voorbeeld. Enkele jaren geleden vond hij bij toeval een gevlekte radijs op een hoopje afval, een gevlekte mutant. “We hebben deze rood-wit gespikkelde variant verder ontwikkeld, het is een mooi product geworden. We zijn nu bezig om nieuwe varianten op deze niche te ontwikkelen.”

Tekst: Annemarie Gerbrandy, beeld: Michel Heerkens