In het weekend van 6 en 7 april aanstaande staat de 46e editie van Kom in de Kas op de rol. Dit jaar openen ook 16 telers in tuinbouwgebied Noukoop in Nootdorp hun deuren voor het grote publiek, waaronder santiniteler Harry Wubben. “Het blijft een ideale manier om te laten zien hoe we als sector werken. Én om duidelijk te maken dat we veel meer doen dan alleen mooie producten telen.”
Tuinbouwgebied Noukoop doet iedere vier jaar mee aan Kom in de Kas, het publieksevenement van de Nederlandse glastuinbouw. Een bewuste keuze, geeft Harry Wubben aan. Hij is al vijf edities lang voorzitter in Nootdorp. “We doen niet ieder jaar mee, omdat we het behapbaar en leuk willen houden. Ook willen we bezoekers iets nieuws kunnen tonen. Dat wordt lastig als je ieder jaar je deuren openstelt. En doordat we slechts één keer in de vier jaar meedoen, blijven telers in het gebied enthousiast over deelname. Ondernemers vinden het nog steeds leuk om mee te doen.”
Veel variatie
Dit jaar openen 16 bedrijven in het gebied hun deuren. Een brede variatie aan teelten en producten wordt getoond: van komkommers en paprika’s tot snijorchideeën, phalaenopsis, gloriosa, gerbera en diverse soorten potplanten. “Ons gebied biedt behoorlijk wat variatie; dat willen we laten zien. Daarnaast willen we overbrengen dat we als sector heel duurzaam bezig zijn, bijvoorbeeld door steeds meer natuurlijke vijanden in te zetten. We werken veel duurzamer dan veel mensen denken. Dat willen we uitdragen.”
Wubben vindt het daarnaast belangrijk dat consumenten weten dat de tuinbouw ook een sleutelrol speelt bij het in balans houden van het elektriciteitsnet. “Ik wek bijvoorbeeld zelf elektriciteit op met zonnepanelen en mijn WKK. Ook dat verhaal is belangrijk om te vertellen. We hebben alle edities in ons gebied meegedaan.”
Sneeuwbaleffect
Tijdens de laatste edities dat ondernemers in Noukoop deelnamen aan Kom in de Kas kwamen er zo’n 20.000 belangstellenden naar het gebied. Wubben rekent nu op eenzelfde aantal. “Vol trots vertellen en laten zien wat je doet, werkt nog altijd het beste. Beter dan een video of social media-post. En ik ben ervan overtuigd dat een dergelijk evenement ons als tuinbouw veel oplevert. Zeker wanneer die 20.000 bezoekers ook nog eens op verjaardagen vertellen wat ze hebben gezien en gehoord. Dan ontstaat een sneeuwbaleffect en dat is positief voor de beeldvorming en het draagvlak van onze sector. Maar het kan ook helpen bij het werven van nieuwe werknemers. Zeker omdat we merken dat veel mensen nog altijd denken dat we met een gietertje rondbanjeren over de tuin. In dat opzicht is een evenement als Kom in de Kas nog steeds hard nodig!”
Tekst: Ank van Lier