Na twee jaar afwezigheid staat dit jaar weer een editie van Kom in de Kas op de rol. Het publieksevenement van de glastuinbouw vindt plaats op 11 en 12 juni aanstaande, ruim twee maanden later dan gebruikelijk. Vanwege de drukte op de bedrijven in deze periode komt het aantal deelnemers waarschijnlijk lager uit dan in eerdere jaren.

Landelijk coördinator Sandra van Tol is vooral heel blij en opgelucht dat het evenement dit jaar weer kan plaatsvinden. “Eindelijk”, verzucht ze. “In 2020 moesten we het vanwege corona op het laatste moment afblazen. Vorig jaar hebben we wel onderzocht of we een ‘coronaproof’ variant konden organiseren, waarbij mensen langs de kassen konden rijden of fietsen. Daar hebben we uiteindelijk vanaf gezien, aangezien de kracht van Kom in de Kas toch schuilt in het feit dat consumenten in de kassen kunnen kijken. We hebben toen nog wel een digitale variant gelanceerd, waarbij we mensen via filmpjes op de website op bedrijven lieten kijken. Maar dat heeft toch minder impact.”

Minder deelnemers

Lange tijd was onzeker of het evenement dit jaar wel door zou kunnen gaan. Aanvankelijk leek april haalbaar, maar met de afkondiging van de lockdown in december, werd dit te riskant. “Toen besloten we op safe te spelen en te gaan voor 11 en 12 juni. Achteraf gezien had april wel gekund, maar op een bepaald moment moet je toch een knoop doorhakken.”
Inmiddels hebben 12 van de 30 tot 35 Kom in de Kas-regio’s zich aangemeld voor deelname. Regio’s kunnen zich nog tot 1 april aanstaande opgeven. “Maar we gaan ervan uit dat het aantal deelnemers lager zal liggen dan bij eerdere edities; toen deden gemiddeld zo’n twintig regio’s mee. Juni is immers een drukke periode op veel glastuinbouwbedrijven.”

Werkpleinen

Vanaf april krijgt de organisatie van de 43e editie verder vorm en zal onder meer het thema worden bepaald, worden concrete activiteiten ontwikkeld en gaat de communicatiecampagne van start. Duidelijk is al wel dat op diverse bedrijven weer werkpleinen worden ingericht, om bezoekers te enthousiasmeren voor een baan in de glastuinbouw. “Dit doen we in samenwerking met Kasgroeit. Op de werkpleinen komt een vacature-overzicht te hangen, ook deelt iemand die al in de glastuinbouw werkt zijn ervaringen. Die persoonlijke benadering werkt het beste.”

Spannender dan anders

In voorgaande jaren trok Kom in de Kas gemiddeld zo’n 200.000 bezoekers. Van Tol verwacht dat dit aantal nu lager zal uitkomen. “Omdat er minder bedrijven meedoen, maar ook omdat het de vraag is of mensen na corona weer de drukte durven opzoeken. Anderzijds is de aandacht voor lokale voedselproductie de laatste jaren gegroeid; dat kan positief uitpakken. Sowieso wordt deze editie spannender dan anders.”

Tekst: Ank van Lier