Johan Jansen en Dionne Oomen hebben in het tv-programma Dragons’ Den 1,5 miljoen euro opgehaald voor de verdere ontwikkeling van hun bedrijf LocalTea dat in Nederlandse kassen thee produceert. Het geld wordt onder andere gebruikt om de thee sneller in de Nederlandse supermarktschappen te brengen.
Het tweetal verscheen vorige week in Dragons’ Den, een televisieprogramma waarin beginnende ondernemers op zoek gaan naar een investeerder. In het programma pitchen de deelnemers hun businessplan voor vijf succesvolle Nederlandse zakenmensen die vervolgens al dan niet hun portemonnee trekken.
Verdubbeling
Jansen, die met zijn theeteelt onder glas aan de weg timmert, vroeg in het programma om één miljoen euro tegen tien procent van de aandelen. Meerdere dragons waren onder de indruk van de business plannen en boden tegen elkaar op. Uiteindelijk verkregen ondernemers Pieter Schoen en Michel Perridon samen 16 procent van de aandelen tegen 1,5 miljoen euro.
Met de kapitaalinjectie kunnen Jansen en Oomen hun toekomstplannen versneld uitrollen. Het bedrijf verkocht vorig jaar 750.000 zakjes thee onder het label Tea by Me in Nederlandse supermarkten. ‘Dit aantal moet volgend jaar verdubbeld worden’, vertelt Jansen. Hij geeft aan dat de investeerders door hun bekendheid en landelijk netwerk ook kunnen bijdragen om de naamsbekendheid van het product te vergroten.
Aan tafel
Strategieën om dat doel te bereiken zijn inmiddels al besproken, want de aandeelhouders hebben al met elkaar aan tafel gezeten. Volgens Jansen zijn er diverse manieren om de bekendheid van Tea by Me te vergroten. Het opvoeren van het marketingbudget staat vooralsnog echter niet op zijn planning. “Wij betalen niet voor reclame en zijn van mening dat de drinkers van onze thee de beste ambassadeurs zijn.”
Zowel Schoen als Perridon zijn volgens Jansen een goede aanvulling op het bestaande aandeelhouderteam dat behalve hemzelf ook nog bestaat uit Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager. “Pieter Schoen heeft veel ervaring in online verkoop en Michel Perridon heeft veel kennis op het gebied van internationale expansie.” Jansen wil niet alleen de Nederlandse theemarkt veroveren, ook ziet hij kansen in Duitsland en Frankrijk. Recentelijk ging zijn thee ook in Vlaanderen in productie bij Raf Rombouts in Loenhout, zo is te lezen in Onder Glas januari 2021.
Tekst: Jerom Rozendaal, beeld: Vidiphoto