Het voorjaar betekent topdrukte voor Kwekerij Baas. Het is alle hens aan dek, zegt eigenaar Jarno Baas, die samen met zijn broer Dieter de perkplantenkwekerij in Ens runt. “Alles valt of staat met het weer. De consument wil nu de voorjaarbloeiers in de tuin planten of op het terras zetten.”
Tijdens de Paasdagen was het flink aanpoten, liet Baas vorige week op LinkedIn weten: ‘Onze straten staan weer bomvol kleur en geur, helemaal klaar voor de grote aflevering aanstaande maandag: 3.150 bloemenkarren, 74 vrachtwagens. Vrolijk Pasen!’
Er zijn dat weekeinde uiteindelijk 4,5 duizend karren de deur uitgegaan, aldus de teler. “De Paasdagen vielen dit jaar wat later in het seizoen en het lijkt erop dat de consument dit voorjaar wat meer afwachtend was. We hebben vrij lang koude nachten gehad. Dan is men bang dat de planten bevriezen.”
Wachten tot na IJsheiligen
Baas levert aan de grote retail in heel Europa, met vaste orders. De perkplantenteler is niet afhankelijk van de klok, maar toch is het belangrijk dat het weer meewerkt, zegt hij. “Daar valt of staat alles mee. Dat zag je aanvankelijk ook terug op de veiling, daar heeft pot- en perkgoed wat lastigere weken gehad. Hoewel wij met vaste orders werken, zijn ook wij gebaat bij een mooi voorjaar. Je kunt nog zulke mooie dingen maken: de consument moet ze wel willen kopen. Dat is wenselijk voor herhaalorders.”
Traditioneel wachten mensen nog wel eens tot na de IJsheiligen, de periode tussen 11 en 15 mei, aldus de teler. “Dat zie je vooral terug bij de oudere generaties. De jongere generatie is daar wat minder mee bezig, die doet vaker impulsaankopen.” Feit is dat pot- en perkgoed als geraniums en petunia’s niet goed tegen nachtvorst kunnen, zegt hij. Violen zijn daarentegen wat beter bestand tegen vorst.
Hangpotten populair
Het bedrijf heeft een teeltoppervlak van 29 ha; met 27 ha glas en 2 ha buitenteelt; er worden per jaar 100.000.000 seizoensplanten geteeld. Jaarrond worden vijf verschillende collecties op de markt gebracht, waaronder het eigen merk Blooming Joy. Baas ziet dat de populariteit van hangpotten toeneemt, waarschijnlijk doordat het aantal perken in tuinen afneemt. Dat zou een trend kunnen zijn, zegt hij. Ook kiest de jongere consument vaker voor gemak.
Verder heeft elk land zijn eigen kleurschakeringen. In Duitsland kun je met geel aankomen, maar in Scandinavië houdt de consument daar wat minder van, geeft hij als voorbeeld. “Daar geeft men de voorkeur aan roze, wit en paars. Dat zijn trouwens kleuren die overal gewild zijn, ook de Nederlandse consument heeft een voorliefde voor deze tinten.”
De komende weken is het nog topdrukte bij de kwekerij in de Noordoostpolder, tot ongeveer week 24/25, zegt Baas. “Dan zakt de vraag naar voorjaarbloeiers af en schakelen we over op zomerproducten, zoals de potchrysant. En dan komen we ook in een minder hectische periode terecht.”
In het najaar focust het bedrijf zich op kerststerren en bolchrysanten. Er worden meer dan een miljoen kerststerren op jaarbasis geteeld, vertelt hij. “De vraag naar deze planten begint vaak al vroeg. De consument wil in de donkere maanden de gezelligheid in huis halen.”
Uitdagingen: arbeid en energie
Hoewel de vraag naar pot- en perkgoed hoog blijft, ziet Jarno Baas ook uitdagingen op zich afkomen, vooral waar het gaat om arbeid en energie. We zijn dagelijks met energie bezig, zegt hij. Het bedrijf stookt al elf jaar met biomassa bij. Sinds vijf jaar worden de kassen voor 100 procent met biomassa verwarmd en zijn daardoor gasloos. Ook een deel van de elektriciteit wordt met de houtinstallatie gegenereerd. “We kunnen daarmee in een deel van onze energievraag voorzien, maar de houtprijs is wel bepalend voor de energieprijs.”
Daarnaast ziet Baas de arbeidskosten flink toenemen. “We leveren aan de grote retail, we kunnen de stijgende kosten niet 1-op-1 doorberekenen aan de klant. Daarom zetten we volop in op automatisering en robotisering. Alles valt of staat met efficiëntie.”
Tekst: Annemarie Gerbrandy