Na 17 jaar in het bestuur, waarvan bijna 10 jaar als voorzitter, heb ik de voorzittershamer van Decorum Company overgedragen. Ik kijk met trots terug op een mooie club die in de tuinbouw het ‘merk denken’ op de kaart heeft gezet en een telersvereniging voor bloemen en planten is geworden met bijna 70 leden. Dat is uiteraard met vallen en opstaan gebeurd. Als we alles vooraf hadden geweten, weet ik niet of we er aan waren begonnen.

De grootste uitdaging was om alle kikkers in de kruiwagen te krijgen en te houden. Want iedereen is terecht trots op eigen naam en logo en heeft moeite om een stukje identiteit in te leveren voor het grote geheel. Gelukkig zien inmiddels steeds meer leden in dat het maar een handjevol telers echt lukt om een eigen merk of label in de markt te zetten. Ook hebben leden soms moeite om continu de lange termijn in de gaten te houden. Vaak overheerst de korte termijn gedachte. Maar een sierteeltmerk kan alleen worden gebouwd als je voor de lange termijn kiest en je focus en koers vasthoudt.

Ten tweede is het een enorme strijd geweest om in onze conservatieve keten bedrijven te overtuigen dat merken mogelijk zijn. Veilingen, exporteurs, collega`s, maar ook retailers geloofden er niet altijd in, wilden het gewoonweg niet of waren bang voor hun eigen verdienmodel. Ook hier vinden gelukkig veranderingen plaats, men ziet in dat ook onze sector moet veranderen; geholpen door webshops, internet, de eindklant die de bron wil kennen en telers de eindklant.
Decorum Company heeft ook het denken in ‘categorie management’ op de tuinbouwkaart gezet en aangetoond dat dit meer rendement en kennis oplevert. Die verandering gaat, net als in de groente, nog erg langzaam, omdat bedrijven hun (oude) rol willen beschermen en behouden, terwijl vrijwel elke andere productgroep in de retailketen al vele jaren werkt middels ‘categorie captains’.

Maar zonder strijd geen overwinning, dus kijk ik terug op een zeer leerzame periode waarin ik meer winkels van binnen heb gezien dan mijn vrouw en leerde dat er maar één klant is die werkelijk beslist wat de bron kan of mag produceren. Dat is te allen tijde de consument; iedereen daartussen is inwisselbaar. Ik wens Decorum heel veel succes met de volgende uitdagende stap van handelsmerk naar consumentenmerk.

Eric Moor, phalaenopsisverdelaar