De zeven tulpenbroeiers van PolderPride kijken terug op een uitermate goed tulpenseizoen. Ondanks corona en de Brexit was de tulpenprijs bijna het hele seizoen bovengemiddeld. Volgens salesmanager Sandra de Wit speelde onder meer de toenemende aandacht voor seizoensproducten de tulp in de kaart. Daarnaast hebben consumenten in deze coronatijden extra behoefte aan vrolijkheid in huis.
Vorig jaar kende de tulpenbranche nog een dramatisch seizoen. Vanwege corona en lockdowns in grote delen van Europa moesten grote hoeveelheden tulpen worden weggegooid en was de middenprijs ver beneden peil. “Onze telers kregen vorig jaar gemiddeld 6 eurocent per steel. Dat was bij lange na niet kostendekkend”, zegt Sandra de Wit. Zij regelt de verkoop voor PolderPride; een collectief van zeven tulpenbroeierijen in de kop van Noord-Holland en de Bollenstreek. Samen produceren de bedrijven circa 70 miljoen tulpen per jaar, van 80 verschillende cultivars. Deze worden afgezet via de klok en de bemiddeling van FloraHolland.
Hogere retailsegment
“We beleveren vooral het hogere retailsegment en de groothandel in onder meer Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Wij onderscheiden ons onder meer doordat we al vanaf september op de markt zijn. Vier van onze leden broeien dan namelijk tulpen op bollen van het zuidelijk halfrond. Vanaf december schakelen ze over naar Hollandse bollen, waarvan tulpen worden geleverd tot eind mei. Maar hoewel we als collectief dus lang aanwezig zijn op de markt, ligt de focus qua aantallen wel op de maanden januari, februari en maart.”
Switch naar online verkoop
Het huidige seizoen, dat bijna op zijn eind loopt, maakt de catastrofe van vorig jaar volgens De Wit grotendeels goed. Ondanks corona en de Brexit liggen de prijzen al sinds september op een continu hoog niveau. “Alleen medio december, toen diverse West-Europese landen nieuwe lockdowns afkondigden en veel bloemenzaken dicht moesten, ontstond er meer onzekerheid. Dat resulteerde in een ietwat instabielere prijsvorming. Maar na Kerst waren de prijzen weer prima. De meeste landen wisten de switch van winkelverkoop naar online verkoop toen heel goed te maken. Vanaf januari tot nu kregen onze broeiers gemiddeld 22,8 cent per steel. In een normaal jaar komen we niet boven de 20 cent uit. En waarschijnlijk zal dat ook de komende weken zo blijven, tenzij het ineens 30 graden wordt. Maar vooralsnog loopt de verkoop goed door. Dit seizoen is een flinke opsteker na het drama van vorig jaar.”
Fleurigheid in huis
De Wit denkt dat het goede seizoen onder meer te danken is aan het feit dat er minder importbloemen worden aangevoerd. “Daarbij zie je dat de kracht van seizoensproducten ieder jaar toeneemt; consumenten hechten hier steeds meer waarde aan. Daarnaast hebben mensen, nu ze veel thuiszitten door corona, behoefte aan extra fleurigheid in huis. Met zijn vrolijke uitstraling past de tulp perfect in dit plaatje. Daarbij is het een relatief goedkope bloem, die mensen makkelijk even meepakken.”
Geen garanties voor de toekomst
De salesmanager geeft ook toe dat het huidige seizoen, vanwege de coronasituatie, niet representatief is. Ze durft dan ook geen verwachtingen uit te spreken over de komende jaren. “Wanneer de wereld er straks weer een beetje normaal uitziet, gaan consumenten wellicht weer meer geld uitgeven aan andere zaken en komen er ook weer meer importbloemen. Daar staat tegenover dat de opmars van seizoensproducten niet te stuiten lijkt. Het is afwachten hoe dit uiteindelijk uitpakt.”
Tekst: Ank van Lier