Een indrukwekkende line-up van sprekers op twee podia en een tiental start-ups uit de tuinbouw waren gisteren te bewonderen in de Schiecentrale in Rotterdam. Op het zogeheten Herofestival kwamen enkele honderden bezoekers af, die in de finale 2nd FOOD zagen winnen als meest veelbelovende intrapeneur van 2019.

Vijf teams mochten aan het eind van het programma hun businessconcept pitchen. 2nd FOOD werd uitgeroepen tot winnaar van de Class of 2019 van het HortiHeroes Intrapreneurship Programma ‘dankzij hun overtuigende concept om voedselverspilling bij de bron, de telers, tegen te gaan. 2nd FOOD ontwikkelt nieuwe producten met afgekeurd fruit en groente, zoals likeuren, sauzen, soepen en specerijen. Hiermee komt groente en fruit dat anders weggegooid zou worden weer terug in de waardeketen.’

Winnaars

De jury was ook onder de indruk van de vooruitgang die het team van 2nd FOOD heeft geboekt in slechts drie maanden tijd. ‘Zo is het gelukt om een aantal leveranciers, afnemers en partners te contracteren, en hebben ze drie likeuren ontwikkeld van afgekeurde gember, passiefruit en pomelo. Met hun ijzersterke pitch en een minstens net zo sterk team zijn Richard Hagedoorn (Royal Brinkman), Jeffrey Wupkes (Best Fresh) en Johan Vreugdenhil (Anexo Energy) de overtuigende winnaars van de Class of 2019’, aldus het rapport.

Concepten

Naast 2nd FOOD werden nog vier concepten gepresenteerd om wereldwijde uitdagingen op te lossen: zo gaat Fork2Farm voedselverspilling bij de consument tegen. De teams achter Baby Fresh en Rising Farms willen mensen gezonder laten eten. En SEAD heeft een young professional platform ontwikkeld om bedrijfsoverstijgende uitdagingen te delen en met meerdere partijen uit de Food & Flower Industry samen op te lossen. Het doel van het Intrapreneurship Programma van HortiHeroes is erop gericht om talenten uit de Food & Flower Industrie de tools, vaardigheden en mindset te leren om hun bedrijf van binnenuit te veranderen. Hiervoor zoeken we high potentials die hun bedrijf willen helpen, licht Fabienne van der Klugt-Gram, community & event manager van HortiHeroes toe.

Sprekers

Het middagprogramma bood voor elk wat wils, met presentaties van o.a. Ynoz van Zanten (Tony’s Chocolonely), Bob Hutten (Verspillingsfabriek), Rob Baan (Koppert Cress), Kim van der Veer (Microsoft Nederland), Guus van Roessel (Lely), Niels Lauwers (30Mhz) en Maaike de Vries (auteur). De onderwerpen liepen uiteen van blockchain tot cannabis, klimaat, food waste, voeding & gezondheid en verdienmodellen. De middag werd vlotjes aan elkaar gepraat door dagvoorzitter Katja Berkhout van Startup Delta. Op de beursvloer kon tussen de presentaties door en na afloop worden genetwerkt en stands worden bezocht van o.a. Krusli (gezonde cereals van afvalgroenten en -fruit), Pats (indoor drones tegen insectenbestrijding), Solho (off-the-grid energiesystemen), Haagse Zwam (teeltsysteem voor zwammen) en Westlander (groentebier). Al met al een geslaagde dag, met volop businesskansen voor de sector.

Tekst: Mario Bentvelsen. Foto’s: HortiHeroes/Verkijk.

Gerelateerd