Afgelopen donderdag vond in de Priva Campus het eerste HortiHeroes HeroFestival plaats, waar naast een mooie line-up van interessante sprekers vijf start-ups – eigenlijk intrapeneurs – mochten pitchen voor een prijs van 25.000 euro, bedoeld voor het kickstarten van hun innovatie. HortiCity werd door een vakkundige jury uitgeroepen tot winnaar.
Het Academy-programma van HortiHeroes is dit jaar gelanceerd om intrapeneurship – innovatie binnen bestaande bedrijven – te stimuleren. Het programma, dat nu drie maanden loopt, leverde vijf teams op die op het HeroFestival hun businessidee met verdienmodel mochten pitchen: Think Big (telen op afstand), Mint (kennisplatform voor de tuinbouw), The Green Packaging Team (groene verpakkingen), Grow Green (transparante voedselketens) en – last but not least – HortiCity.
‘Het nieuwe fastfood’
Het oordeel van de jury – bestaande uit Annemieke Roobeek, Thierry Bouffioux, Woody Maijers en Eduard ter Laak o.l.v. Michael van Lier – luidde: ‘HortiCity is met recht winnaar van de HortiHeroes Class of 2018 met hun educatieve concept om kinderen van jongs af aan bewust te maken van zowel gezonde voeding als onze voedselbronnen. De jury was onder de indruk hoe goed het team het idee om kassen met de nieuwste technologieën te plaatsen bij kinderdagverblijven heeft uitgewerkt. Met een educatief programma en een app kunnen de kinderen en begeleiders zelf groente en fruit telen. Er is ook al een eerste klant: een Haags kinderdagverblijf wil een kas plaatsen. De jury ziet het concept van HortiCity als ‘het nieuwe fastfood’: in plaats van langs McDonald’s tijdens het spelen even snel de kas in en wat vers fruit plukken om te eten. De visie van HortiCity is om dit in de toekomst uit te breiden naar scholen, openbare gebouwen, bedrijven en uiteindelijk elk huis, zodat iedereen bij de bron kan genieten van vers, duurzaam eten.’
HortiCity bestaat uit Artie Dewnarain, Maartje Verdult en Steven Timmers. Meer informatie is te vinden op de website.
Tekst/foto: Mario Bentvelsen.