Auberginetelers hebben een zeer matig jaar achter de rug, althans wat de prijsvorming betreft. Alleen hebben ze geen idee waar ze dat aan te danken hebben. We vragen aan Paul van der Knaap van Kwekerij Panda (Oxin growers) en Ted van Luijk van Kwekerij van Luijk (The Greenery) wat de oorzaken daarvan zouden kunnen zijn. “Hier was de zomer matig en werd er minder gebarbecued. In Zuid-Europa ging de productie juist langer door.”

De prijzen zijn in België bar slecht, blijkt uit een reportage van Jerom Rozendaal over de familie Heulens, een van de eerste en grootste auberginetelers van het land, in de komende editie van Onder Glas.
Hier is het al niet veel beter, vertelt Paul van der Knaap (5,2 ha aubergines in Honselersdijk). “Mijn middenprijs tot en met vorige week is 55 cent, tegen 72 cent vorig jaar. Ik denk dat er in de aubergines geen zwarte cijfers geschreven worden dit jaar.”
Ted van Luijk (2,6 ha aubergines in Wateringen): “Normaal gesproken gaat het in deze maand naar 1,50, 1,60 of 1,70 euro per kilo. Daar moeten wij het in Nederland van hebben. Maar nee, het wil niet. Al loopt het product wel goed weg. Dat vind ik het vreemde eraan.”

Minder corona

“Vorig jaar was er geen vuiltje aan de lucht in de aubergineteelt, ondanks of misschien wel dankzij corona. “Iedereen was thuis, je kon nergens heen, en voor aubergine moet je toch wat meer handelingen doen om er wat van te maken, zeg maar. Ik vermoed dat het dit jaar toch een beetje over is en mensen weer ‘normaal’ zijn gaan eten”, denkt Van der Knaap.
De productie is dit jaar in Nederland niet groter geworden, in België wel iets, maar niet veel. De Brexit is het ook niet, denkt Van der Knaap: “Ik denk dat ze in Engeland meer eigen teelt hebben, maar volgens Rijk Zwaan, hebben ze daar niet meer zaden verkocht. En volgens Holland Plant, de leverancier van jonge planten voor Engeland, zijn er niet meer planten gebracht dan normaal.”

Meer concurrentie

Van der Knaap denkt aan meer concurrentie uit Europa: “Duitse bedrijven hebben allemaal een pakket: tomaten, komkommers en nu ook een paar hectare aubergines. En vorige week waren hier Fransen op bezoek, hetzelfde verhaal. Dat waren biologische telers die ook zelf wat aubergines in hun pakket willen.”
In zijn omgeving ziet hij ook meer Turkse telers. “Bij elkaar wel 20 ha. Die zitten wel in de weg. Het zijn jongens die een kassie huren en de lokale markt beleveren. Maar volgens Rijk Zwaan hebben ze dit jaar niet meer Longo’s, die zij telen, geleverd. Volgens Enza is er wel meer zaad geleverd. Dan zal er wel meer staan. Maar als het dit jaar niet loont kan het ook zijn dat ze volgend jaar weer wat anders hebben.”

Meer Turkse aubergines

Ted van Luijk denkt ook dat er dit jaar meer concurrentie is: “Je hoort geluiden: uit Spanje komt er meer. Turkse mensen? Ja, die zie je wel meer. Die telen in oude – gehuurde – kasjes, poten in maart en gaan dan zo lang mogelijk door. Die zetten dat weer af via een familielid die ergens in Duitsland zit. Dat wordt dan weer verkocht via landgenoten die op markten staan of in Turkse winkeltjes, zo werkt dat. Maar of dat areaal is uitgebreid weet ik niet. Ik weet hier wel ergens een kasje met Longo’s te staan, daarvan ken ik de eigenaar niet. Terwijl ik jarenlang voorzitter ben geweest van de Landelijke Auberginecommissie. Alle auberginetelers van Nederland en België ken ik, maar deze niet.”
Van Luijk zegt eigenlijk verrast te zijn door de lage prijzen. “Bovendien was het altijd zo: de auberginemarkt kon nog wel wat hebben. Het is niet zo dat het een verzadigde markt was. Ik denk wel dat ze door het gematigde weer in Zuid-Europa langer door konden produceren. Dan zitten ze ons langer in de weg. Daar gaan ze gewoon door tot het te warm wordt. Vorig jaar hadden we natuurlijk een hete zomer en dat jaar ervoor ook. Als het eenmaal tegen de 40 graden loopt, dan is het gauw klaar. De vruchten koken dan weg aan de plant.”
Over de productie hebben beide telers tot nu toe geen klachten, al valt deze iets lager uit dan vorig jaar: 58 tot 60 kg/m². Ook waren er dit jaar geen bijzondere problemen met de biologische bestrijding, al moest Van der Knaap wel wat extra biologie bijzetten om de tripsdruk in mei en juni het hoofd te bieden.

Te weinig promotie

Moet er meer aan de promotie van aubergine worden gedaan? Van der Knaap: “Zeker. Eigenlijk loopt het dit jaar niet. De markt is heel rustig, iedereen is een beetje mak, vind ik. De marketing doen we bij Oxin Growers een beetje gezamenlijk. We hebben een promotiegroepje, maar ik denk dat ze dit jaar maar een keer hebben vergaderd, online. Er zou van mij meer aan promotie gedaan mogen worden. Het is een beetje verdeeld nu, dat is wel lastig. Er doen altijd een paar telers niet mee, en we hebben hier best wel een groot areaal aan aubergine. Dat gaat altijd stroef. Wij doen zelf altijd wel mee, ja.”
Van Luijk is het daarmee eens: “Ik ben een beetje een promotieman, heb telersvereniging A8 opgericht met het oog op meer promotie voor aubergine. Wij krijgen regelmatig groepen mensen op onze tuin, en na afloop krijgen ze uiteraard een aubergine mee met een paar recepten. Want de meeste Nederlanders weten – nog steeds – niet wat ze ermee moeten doen. Onze grootste groep kopers zit nu bij de jongere generatie, tot 35 jaar. Die kopen het wel.”
Meer promotie onder millennials zou dus soelaas kunnen bieden, maar wat gebeurt er nu? Van Luijk: “Een beetje met vloggers en zo, ook in Duitsland. Ik ben op een gegeven moment ermee gestopt, omdat ik vond dat de jongeren het maar moesten overnemen. Maar toen is dat op een laag pitje komen te staan. Een beetje jammer. Wij deden ook wel acties, samen met supermarkten. Maar dit jaar is er niet één geweest. Het werkt wel hoor, die promotie, het is alleen niet meetbaar. Maar er mag wel meer aan gebeuren.”

Tekst: Mario Bentvelsen, beeld: Marjolein van Woerkom