Op 5 april werd in het World Horti Center de eerste Arena-sessie gehouden van HortiHeroes, het start-up platform van de food & flower industry. Thema: The Big Dream. Inspiratie kwam van Patrick Hurenkamp van Bloomon, Peter Savelberg van Urban Game Changers en Desh Ramnath, mede-initiatiefnemer van HortiHeroes.

Onder leiding van dagvoorzitter Rutger Mollee, bekend van satirisch dagblad ‘De Speld’, werd het een inspirerende sessie. Die begon met de iconische speech ‘I Have A Dream’ van Martin Luther King. Volgens Desh Ramnath van HortiHeroes is het belangrijk – net als King dat 50 jaar geleden deed – om groot te dromen: “Geef mensen iets om te volgen, iets om ’s morgens voor op te staan en voor te werken. Zonder droom geen visie, zonder visie geen innovatie. Creativiteit gaat voor de realiteit uit. Je hebt een droom ook nodig om mooie gemeenschappelijke herinneringen te maken.” Hij refereerde daarbij aan de grote dromen van Google (“Cure death by 2030”) en Elon Musk van Tesla (“1 million people living on Mars by 2060”) en vindt dat we in Nederland best wat minder ‘gewoon’ mogen doen.

Netflix van de bloemen

Daarna was het de beurt aan Patrick Hurenkamp, een van de drie founders van Bloomon. Hij bleek twee dromen te hebben: 1. Het wereldwijd verspreiden van bloemen als lifestyle, en 2. De bloemenindustrie op zijn kop zetten, met superverse, duurzaam gekweekte bloemen, inspirerende designs en een flexibel abonnement met bezorging. “Nederland is het Silicon Valley van de bloemen. Hoe wij hier samenwerken en vernieuwen, met duurzaamheid en passie, dat willen we meer op de kaart zetten.” En: “Wij willen de Netflix worden van de bloemen”. Ook liet Hurenkamp weten trots te zijn op de Bloomon-collecties, die elke acht tot negen weken worden vernieuwd. “Dat doen we twaalf maanden van tevoren, samen met ons team van kunstenaars, modespecialisten en de kwekers. Wij beschikken ook over een team van programmeurs dat ons platform steeds up-to-date houdt.”

Een wereldmerk worden

Om de keten zo kort mogelijk te maken, worden de bloemen van de kwekers direct geleverd aan de eigen bloembinderij, en binnen 36 uur bezorgd bij de klant, sinds kort ook met de fiets. “We vragen altijd feedback van de klant, zoals bij Uber, die we delen met de kweker en de bezorger. Dat vinden wij heel erg belangrijk.”
Tot nu toe werden bij 150.000 huishoudens Bloomon-boeketten bezorgd, in vijf landen. Daar komt binnenkort een zesde land bij, liet Hurenkamp weten. “Wij hebben de ambitie om een wereldmerk te worden en blijven daarom uitbreiden. Dat gaat soms met groeistuipen gepaard, dat is niet altijd makkelijk. Wij zoeken ook steeds naar kwekers die een goed verhaal te vertellen hebben en duurzaam werken.”

Lessons learned

Hurenkamp had tot slot drie wijze lessen voor de zaal: 1. Weet hoe je teams bouwt 2. Weet wat er leeft bij je klant en 3. Leer van je data. Wat punt 1 betreft zei hij: “Omarm diversiteit en leer van elkaar.” Punt 2: “Blijf altijd boven op je klant zitten. Waar zijn ze blij mee en waar minder blij mee. En speel daar op in.” Punt 3: “In het begin vielen veel mensen af, en wisten we niet waarom. Maar klanten bleken soms te vergeten om stelen af te snijden of de bloemen water te geven. Nu geven we ook workshops over het schikken van bossen en hebben we een heel traject ontwikkeld per sms en e-mail: hoe je een bloemenexpert wordt.” Op de vraag van Rutger Mollee: ‘Heeft Bloomon een nieuwe markt aangeboord of marktaandeel afgesnoept van de bestaande kanalen?’ antwoordde Hurenkamp: “Uit onderzoek blijkt dat onze klanten meer bloemen gaan kopen. Als er een goede bloemist op de hoek zit zullen mensen daar wel blijven kopen, maar niet iedereen heeft een goede bloemist op de hoek of er tijd voor.”

TristateCity-model

Peter Savelberg van Urban Game Changers ging dieper in op het fenomeen megacities, die vooral in Azië en het Midden-Oosten ontstaan. Zo wil Saoudi-Arabië in de woestijn een hypermoderne, duurzame stad bouwen die 33 keer zo groot zal worden als New York City. Dubai International Airport zal worden uitgebreid en 3 tot 4 keer zo groot worden als Schiphol. En de Pearl River Delta City in China, waar nu 60 miljoen mensen wonen, zal groeien naar 100 miljoen inwoners, terwijl Hong Kong ‘slechts’ 12 miljoen inwoners telt. McKinsey presenteerde onlangs een World Top 50 cities 2025, met nieuwkomers en drop-outs. Waarbij in het eerste rijtje vooral Chinese steden en in het laatste rijtje vooral Europese steden zijn te vinden. “Europese steden krijgen het moeilijker in het aantrekken van kapitaal en human talent”, voorspelde Savelberg. En: “Hoe verhouden wij ons daartoe en welke kansen liggen er voor ons? Wij presenteren Nederland nu heel gefragmenteerd, laten we groter denken. ”

Innovatie hotspot

De oplossing werd gevonden in het TristateCity-model, dat grofweg bestaat uit Nederland, België en Noord-Rijn Westfalen. Een gebied met 30 miljoen inwoners, 150 miljard euro interne handel en veel innovatiekracht (“Een innovatie hotspot”). Hij roemde de aanwezigheid van veel topuniversiteiten in deze regio, maar ook van veel multinationals met hun research centra, evenals de productie en logistieke hotspots. “We kunnen veel beter vertellen hoe we deze orde hebben weten te creëren dan het verkopen van ons eigen land. Vanuit het buitenland kijkt men ook niet naar onze grenzen. Daarbij moeten we niet alleen kijken naar de economische kracht van deze TristateCity, maar ook naar kunst en cultuur. We kunnen dat model toonaangevend laten zijn, ook op tuinbouwgebied.”
Savelberg was bereid om te erkennen dat het idee op zich niet nieuw is, maar ziet wel – evenals VNO-NCW – potentie in het promoten van Europa’s #1 Urban Power Center elders in de wereld. Want de megacities van de wereld gaan in de toekomst met elkaar interacteren, blijkt uit het boek Connectography van Parag Khanna, aldus Savelberg.

Netwerkapp

Na afloop was het tijd voor een netwerkborrel, waarvoor een handige netwerkapp is ontwikkeld. Hierin konden de deelnemers van de sessie onder meer aangeven wat hun droom is en wat zij nodig hebben om die droom te realiseren. Ook HortiHeroes-medewerkers Tineke en Caatje hielpen actief mee met het uitwisselen van businesskaartjes en het bouwen aan een netwerk, dat HortiHeroes wil worden. De volgende editie van HortiHeroes staat gepland op 9 mei en heeft als thema ‘New Business Models’.

Tekst en beeld: Mario Bentvelsen