Den Berk Délice, een toonaangevende teler van specialty tomaten uit België, is een strategisch partnerschap aangegaan met de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria om de volgende groeifase te realiseren. Deze samenwerking vormt een belangrijke mijlpaal in het groeiverhaal van het tomatenbedrijf om hun aanwezigheid in Europa verder uit te breiden en hun leiderschap in de specialty tomatenmarkt verder te versterken.
De samenwerking heeft concreet als doel om kansen te benutten voor zowel organische groei als strategische overnames. De tomatenteler wil daarnaast de recent opgezette activiteiten in Marokko verder ontwikkelen en het klantenbestand van Europese topretailers verder uitbreiden.
Meerderheidsbelang
Egeria neemt een meerderheid van de aandelen over van de huidige aandeelhouders die voor een substantieel belang aanwezig blijven in het kapitaal. Als nieuwe partner binnen de aandeelhoudersstructuur zal de investeringsmaatschappij nauw samenwerken met het management en de bestaande aandeelhouders die een actieve rol zullen blijven spelen in de verdere uitbouw en groei van het tomatenbedrijf.
Vier telers met dezelfde passie en dezelfde visie
Luc Beirinckx, Koen Lauwerysen, Paul Van de Mierop en Hans van Gool werken al sinds eind jaren negentig intensief samen. Ze deelden hetzelfde beroep en dezelfde passie en uiteindelijk mondde dat in 2014 uit in de oprichting van Den Berk Délice. 10 jaar later is de Kempense groep goed voor een omzet van ongeveer 150 miljoen euro. Er werken inclusief tijdelijke arbeidskrachten 900 mensen voor het bedrijf.
De tomatenteler is marktleider in specialty tomaten in Noord- en West-Europa. Als Fresh Retail Partner wil het de absolute nummer 1 zijn in smaak, concepten en uitstraling in samenwerking met Coöperatie Hoogstraten. Het tomatenbedrijf exploiteert acht ultramoderne kassen met een totale oppervlakte van 80 ha, deels uitgerust met LED-belichting en e-ketels om duurzaam te kunnen telen en ondersteund door een CO₂-neutrale sorteer- en verpakkingscentrale. De recente uitbreiding naar Marokko stelt hen in staat om jaarrond aan de vraag te voldoen en beter in te spelen op de groeiende behoeften van zijn Europese retailpartners.