Biologische groothandel Eosta in Waddinxveen gaat steeds meer groenten en fruit labelen met behulp van een laserbrander. Ook andere bedrijven starten inmiddels met de duurzame label-methode. Dat bespaart een flinke berg afval, maar er is nog een voordeel.

Eosta uit Waddinxveen was het eerste bedrijf in Europa dat de techniek, natural branding geheten, ging gebruiken. Michaël Wilde van Eosta: “Wij zijn hier nu een half jaar mee bezig en leveren ‘natural branded’ producten aan verschillende supermarkten in Zweden, België, Duitsland, Oostenrijk en Nederland (Hoogvliet en Albert Heijn). Het gaat onder meer om courgette, flespompoen, zoete aardappels, avocado’s, gember, mango en ook komkommers.”

Minder afval

Hij vervolgt: “We hebben voor één klant – ICA in Zweden – uitgerekend hoeveel plastic er wordt bespaard. Op jaarbasis gaat het om 750.000 verpakkingen. Met die hoeveelheid folie kun je twee keer de wereld rond.” Ook supermarkt Hoogvliet heeft uitgerekend hoeveel plastic ze besparen door de 85.000 biologische avocado’s en 20.000 biologische stukken gember te laten branden: “Ruim 100.000 dus per jaar. Dat vinden wij als innovatief bedrijf belangrijk. Een innovatie waarmee we veel verpakking besparen”, zegt Ed van Venrooij van Hoogvliet. Overigens heeft plastic ook voordelen. Bij supermarkt Hoogvliet hebben ze het onlangs weer eens getest: paprika’s die verpakt waren, bleven vier à vijf dagen langer goed. “We hoefden 17 procent minder weg te gooien. Dat is ook wat waard”, zegt Van Venrooij.

Hogere omloopsnelheid

Volgens Michaël Wilde van Eosta heeft het achterwege laten van plastic folie nog een voordeel: “Uit verschillende onderzoeken – waaronder eentje van de WUR – blijkt dat de consument sneller een bio-product koopt als dit onverpakt is. Dat betekent een hogere omloopsnelheid en dus geen probleem qua houdbaarheid. Verder wordt 70 tot 80% van de bio-producten verpakt. Niet zo zeer om de houdbaarheid te verlengen, maar om een onderscheid te maken tussen het biologische en het niet-biologische product. Voor slechts enkele producten wordt plastic ingezet om de houdbaarheid te verlengen of om alles bij elkaar te houden, zoals blauwe bessen, cherrytomaten en druiven.”

Techniek

De techniek werkt als volgt: met een laag-energetische koolstofdioxidelaser wordt de buitenste laag van de schil lokaal verhit. Daardoor verdampt het pigment. Het is volgens Eosta een zeer oppervlakkig proces dat geen invloed heeft op de smaak, geur of houdbaarheid. Ook kun je het stuk schil met het merk gewoon opeten. De methode is geschikt voor allerlei soorten fruit en groenten, maar niet voor sinaasappels, mandarijnen, citroenen en granaatappels. Want de schil van die vruchten herstelt zich. Daardoor is het merk na een tijdje niet goed meer te zien.

Andere bedrijven

Inmiddels zijn naast Eosta ook groothandels in Engeland en Spanje met laserbranding begonnen. In Nederland gaat het verpakkingsbedrijf Cool Port Packing Rotterdam (CPPR) er in het laatste kwartaal van dit jaar mee beginnen. Met hun laserbrander kan een logo, tekst of boodschap in de schil van de vrucht of groente gebrand, waarbij de dikte van de schil niet uitmaakt. Momenteel is de laser getest op gember, avocado, citrusfruit, meloen en pompoen. De methode is milieuvriendelijk, voedselveilig en goedgekeurd door de EU, aldus CPPR.

Bron: NOS/Eosta/CPPR. Foto/video: Eosta