Supermarktketen Lidl wil zich profileren met haar assortiment verse groenten en fruit en heeft daarvoor een campagne opgezet die de oorsprong van producten in beeld brengt. Het Nieuwe Telen wordt hierbij nadrukkelijk genoemd als modern, schoon en verantwoord.
Lidl bezocht enkele glastuinbouwbedrijven en maakte hiervan enkele filmpjes voor haar campagnewebsite. Zo legt teler Thijs Gipmans van Gipmans Planten uit Venlo in een van de filmpjes uit hoe hij verse basilicum voor Lidl produceert. Ook wordt Tom van Dijck uit tuinbouwgebied Siberië opgevoerd, die vertelt hoe hij duurzaam sla op water teelt. Maurice Weijs uit De Lier vertelt over de productie van Milieukeur snacktomaten.
Verkoopargument
De filmpjes zijn een heel mooi voorbeeld van Het Nieuwe Telen in de praktijk. Het illustreert ook hoe de markt het concept omarmt en inzet als verkoopargument. De vraag naar gezonde, verantwoorde geteelde producten neemt toe en telers die aan die vraag kunnen voldoen hebben er een mooie handel aan.
Bron: Kas als Energiebron, beeld: Lidl