De toegenomen interesse in groenten en fruit van Nederlandse consumenten zet in 2021 door. Van januari tot eind juni kochten huishoudens 4 procent meer verse groenten en 3 procent meer fruit dan een jaar geleden. Gemiddeld groeiden de aankopen van het hele assortiment groenten en fruit met vier procent. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau GfK.

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de vraag naar groenten en fruit gegroeid. Consumptie buitenshuis maakte hier nauwelijks deel vanuit. Er werd meer tijd thuis doorgebracht en gezond eten kwam hoger op het prioriteitenlijstje van de consument. In 2020 kochten Nederlandse huishoudens 9 procent meer groenten en fruit dan in het voorgaande jaar. Restaurants en cateraars serveerden fors minder groenten en fruit door de coronamaatregelen.

Komkommer en paprika sterke stijgers

De eerste helft van 2021 heeft niet geleid tot grote verrassingen in de top-10 meest verkochte producten vergeleken met vorig jaar. Tomaat blijft met een aandeel van 10 procent van het totaal verkochte gewicht, verreweg de meest gekochte groente. In de eerste jaarhelft zijn 2 procent meer tomaten gekocht dan vorig jaar.
De ui staat op de tweede plaats. Komkommer (+3%) en wortel (+1%) ontlopen elkaar niet veel qua verkoop en staan op plaats 3 en 4. Paprika maakt de top-5 compleet. Deze groente was in 2020 één van de sterkste stijgers en ook in 2021 nam de verkoop toe. Tot en met juni dit jaar kocht de Nederlandse consument 3 procent meer paprika.

Verspakket stijgt met 10 procent

Nog altijd zijn verspakketten aan een opmars bezig. Zo’n pakket omvat de juiste hoeveelheid ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. Ze vallen nog net buiten de top-10 meest gekochte groenten. Maar er was wel een verkoopstijging van 10 procent te zien in de eerste helft van 2021. Andere groenten die het in die periode goed deden, waren slamixen (+16%), bloemkool (+13%), spitskool (+13%) en boerenkool (+10%).
Corona heeft het online boodschappen een enorme boost gegeven. Online had in 2020 een aandeel van 6 procent binnen de totale consumentenaankoop groenten en fruit. In de eerste helft van 2021 ging het om een aandeel van bijna 8 procent.