Ook Decorum is in de ban van het EK voetbal. De organisatie rond het premium-merk van sierteeltproducten maakte voetbalplaatjes van de twee teams binnen de club. Daarmee stellen ze de spelers van Team Planten en Team Bloemen nog eens voor in een nieuwsbrief. Ook potplantenbedrijf Van Schie uit Honselersdijk heeft een eigen plaatje. Commercieel directeur en voetbalfanaat Michel van Kester is er blij mee. “Net als in een voetbalteam, versterken we elkaar binnen de coöperatie.”
In zijn vrije tijd voetbalt Michel van Kester in een vriendenteam, voorheen speelde hij bij Quintus. Als het even kan, volgt hij alle wedstrijden van het EK. Thuis of in de kantine op het werk. “Ik neem er geen vrij voor, maar ik kijk naar alle avondwedstrijden en op het werk pik ik in de pauzes wel eens wat mee van een wedstrijd op de tv in de kantine. Ook na het werk blijven mensen nog wel eens zitten om niets van een wedstrijd te missen onderweg naar huis. We hebben ook een eigen EK-pool. Iedereen doet voorspellingen en daar komt dan straks een winnaar uit. Elke ochtend is er een hoop gekibbel over de uitslagen. Het is leuk dat het intern zo leeft.”
Oranje lelies uitverkocht
Zelf zit van Kester er tot nu toe vaak naast. Maar dat doet niks af aan de pret. “Ik vind dat Spanje de meeste indruk maakt tot nu toe. Ik schat de kans groot dat Spanje, Frankrijk, Duitsland en Nederland het tot de halve finales schoppen.” Helaas is Van Schie door de oranje potlelie Orange Matrix heen. Anders hadden ze daar richting de handel een leuke actie aan kunnen ophangen. Van Kester: “Meestal grijpen we dit soort thema’s wel aan, maar de Orange Matrix is uitverkocht, dus daar kunnen we nu niets mee.”
Echte teamspeler
Des te leuker vindt hij het dat Decorum een ludieke actie opzette rondom het evenement. Van elke deelnemer maakte de organisatie een echt voetbalplaatje, met informatie over de betreffende speler. Zo wordt Van Schie omschreven als ‘een echte teamspeler, een betrouwbare speler in de selectie die blijft verrassen en zich graag ontwikkelt’. “Ja, echt leuk dit. Op deze manier zetten ze alle deelnemers weer eens in de schijnwerpers in het jubileumjaar. In april was er al een feest voor klanten vanwege het 25-jarig bestaan, nu weer dit. Zo houden we de aandacht vast.”
Opschalen met Roselily
Je zou bijna willen dat het tijdens het EK wat rustiger was, maar bij Van Schie is daar geen sprake van. “Na Moederdag was de topdrukte wel voorbij, maar met de potlelies hadden we de hele maand juni nog leuke acties lopen bij de retail.” Het bedrijf heeft sinds enkele jaren − naast het standaardassortiment van Oriëntals en Aziaten − ook een groeiend aanbod bijzondere potlelies. Het bedrijf biedt deze dubbelbloemige, stuifmeelloze lelies aan onder de merknaam Roselily. “Er komen steeds betere variëteiten uit de veredeling, dus we schalen er elk jaar wat mee op. Maar het aandeel is nog altijd onder de 10 procent van de totale productie.”
Elkaar versterken
Van alle lelies gaat ongeveer de helft weg onder de merknaam van Decorum. “Die voldoen volledig aan de hoge kwaliteitseisen van het A-merk. We hebben veel profijt van de coöperatie. We zijn zichtbaar in de markt − ook in landen waar een naam als Van Schie niet veel zegt zijn we herkenbaar − we delen kennis en we versterken elkaar. Samen zetten we onze schouders onder grote onderwerpen als verduurzaming en biologische bestrijding en daar worden we allemaal beter van. Dus ja, het is eigenlijk net als een voetbalteam. Ieder brengt zijn eigen talent in, maar samen sta je sterk.”
Tekst: Astrid Zoumpoulis