Sinds kort is een ronde Intense-tomaat − onder de naam De Snijmaat − verkrijgbaar in de Nederlandse supermarkten. Deze nieuwe tomaat kenmerkt zich door het feit dat hij geen vocht lekt en zijn vorm behoudt bij het snijden. Tomatenteler Joost van der Vleuten uit Oirschot heeft hoge verwachtingen van de nieuwkomer: hij ziet hierin kansen om de marktpositie van zijn bedrijf te verstevigen.
Joost van der Vleuten runt, samen met zijn vader Gerard, een bedrijf van 4,9 ha. De focus van Kwekerij Van der Vleuten ligt op de teelt van de Intense-pruimtomaat, die wordt afgezet via ZON. “Deze tomaat staat bekend om zijn stevige structuur en vanwege het feit dat hij geen vocht lekt bij het snijden. Hij gaat op dit moment voornamelijk naar snijderijen”, vertelt Van der Vleuten. “Wij leveren deze tomaten van april tot begin november. Sinds enkele jaren produceren we niet meer in de wintermaanden, vanwege de hoge energieprijzen.”
Ontwikkeling nieuw ras
Volgens de teler is er ook vanuit de consumentenmarkt behoefte aan een tomaat die gemakkelijk te snijden is en weinig vocht verliest. “Omdat de pruimtomaat die wij telen met name geschikt is voor snijderijen hebben veredelaar BASF Nunhems, telersvereniging ZON, collega-teler Corné Smulders en wij de handen ineengeslagen om tot een nieuw ras te komen. De veredelaar ontwikkelde vervolgens de ronde Intense-tomaat. Dit is een losse tomaat met een stevige structuur en geen vochtverlies bij het snijden. Het is een heel gebruiksvriendelijk product voor consumenten. De tomaat wordt voor consumenten in de markt gezet onder de naam ‘De Snijmaat’.”
In supermarktschap
Van der Vleuten experimenteerde vorig jaar op kleine schaal met de teelt van de nieuwe tomaat. Dit jaar heeft hij hiervoor 0,2 ha gereserveerd. “In april konden we de eerste tomaten oogsten. Deze leverden we aanvankelijk aan snijderijen, omdat het concept rondom De Snijmaat nog niet helemaal gereed was. We moesten nog de puntjes op de i zetten; onder meer qua verpakkingen en promotiematerialen. Op de verpakking staat de meerwaarde van deze tomaat toegelicht. Om de consument te overtuigen deze nieuwe tomaat te kopen, moet je de onderscheidende waarde wel duidelijk weten over te brengen en goed neerzetten.”
Sinds enkele weken ligt de tomaat in de schappen bij circa dertig filialen van Boon’s Markt. “De verkoop loopt via ZON; zij zijn ook licentiehouder van het ras. De afzet via Boon is een soort van pilot. We volgen deze nauwlettend en indien nodig sturen we bij. Wanneer de pilot succesvol is, kunnen we het aantal klanten in de toekomst eventueel uitbreiden.”
Uitbreiding areaal
Qua teelt is de ronde Intense-tomaat volgens de teler grotendeels vergelijkbaar met die van de pruimtomaat. “Misschien gaat het iets vlotter, aangezien het een ronde tomaat is. Wel oogsten we iets minder kilo’s dan bij een normale, losse tomaat; dat is een eigenschap van dit ras. Een ietwat hogere verkoopprijs moet dit compenseren.”
Van der Vleuten hoopt het areaal van de nieuwe tomaat in de komende jaren te kunnen uitbreiden. “Op dit moment zijn wij het enige Nederlandse bedrijf dat deze variant teelt. Dit ras biedt kansen om ons verder te onderscheiden in de tomatenmarkt en onze marktpositie te verstevigen. Maar eerst is het afwachten of en hoe de markt dit nieuwe product oppakt. De eerste geluiden vanuit Boon zijn in ieder geval positief; De Snijmaat is goed ontvangen.”
Tekst: Ank van Lier, beeld: ZON