Op 6 mei is een directe treinverbinding voor versproducten tussen Valencia en Rotterdam gestart, CoolRail genaamd. De gekoelde trein rijdt drie keer per week met groente en fruit tussen beide steden en bespaart 70 tot 90 procent aan CO2 in vergelijking met vrachtwagentransport.

Shuttlewise is de operator van de treinverbinding. Sinds de start op 6 mei rijden er wekelijks drie treinen heen en weer tussen de treinterminals Silla-Valencia en CTT-Rotterdam. Elke trein wordt geladen met 42 koelcontainers, en gaat 48 weken per jaar rijden. In een later stadium zijn vijf treinen per week gepland.

Niet sneller of goedkoper, wel duurzamer

De verstrein is niet sneller dan de vrachtwagen en ook niet goedkoper. Zo moeten de containers aan de Frans-Spaanse grens worden overgeladen, omdat het Spaanse spoor smaller is. Dat kost circa zes uur. De trein is wel flink duurzamer. Het aantal vrachtwagentransporten wordt jaarlijks met 12.096 verminderd en er worden 22 miljoen wegkilometers bespaard. Daardoor wordt elk jaar circa 15.000 ton minder CO2 uitgestoten. Dit levert een besparing op van 70 tot 90% van de CO2-uitstoot.

Nu nog vooral citrusfruit

CoolRail is een initiatief van verschillende partijen uit de retail, logistiek en groente- en fruitbranche. Bakker Barendrecht is er vanaf het eerste uur bij betrokken en ontwikkelde samen met Euro Pool System het treintraject tussen Spanje en Nederland.
Op dit moment worden alleen citrusvruchten via CoolRail vervoerd. “Het gaat nu nog om een kwart van de totale hoeveelheid sinaasappelen, citroenen en mandarijnen. We gaan hierna kijken of het ook kan met meloenen en steenfruit”, zegt algemeen directeur Maarten van Hamburg van Bakker Barendrecht in de Volkskrant.
Er zijn nog vrachtwagens nodig om de laatste 15 kilometer te overbruggen tussen het overslagterrein in Rotterdam en het depot in Barendrecht. Van daaruit wordt het fruit naar de AH-winkels gedistribueerd. De CoolRail gaat leeg terug naar Valencia, op de plastic kratten na waarin de telers hun fruit verpakken. In Spanje stopt de trein praktisch voor de deur van de fruittelers.

Europees netwerk

Het traject naar Valencia is de start van een netwerk. De ambitie is om door te groeien en CoolRail-verbindingen in te zetten naar Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Volgens afspraken met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet het aandeel van producten dat over het spoor Nederland in- of uitgaat groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54- tot 61 miljoen ton in 2030. Tot en met 2023 is er jaarlijks 12 tot 40 miljoen euro subsidie beschikbaar om de verstrein te steunen.

Bron: Euro Pool System, Volkskrant. Foto: Sandra Zeilstra.

Gerelateerd