“Het is letterlijk een schot in de roos en de ultieme emotie.” De regenboogroos van Happy Colors uit Delwijnen is, evenals andere kleurrijke bloemvarianten, in het buitenland niet aan te slepen, vertelt directeur Dirk Bakker.

Waar de Nederlandse consument vooralsnog zeer terughoudend reageert, komen ze in het buitenland superlatieven tekort om het full color Hollandse initiatief (veertig kleurencombinaties) te bejubelen. Via een technisch vernuftig en arbeidsintensief systeem krijgen de ingekochte snijbloemen een kleurenbad, waarna ze via een commissionair wereldwijd worden verspreid.

Happy Colors is de enige in Europa die Nederlandse rozen met een speciale techniek meerkleurig nabehandelt. En niet zonder succes. Op de Keukenhof is dit het meest gefotografeerde product en als zelfs een consument uit Letland op het vliegtuig stapt om persoonlijk in de Bommelerwaard een bos regenboogrozen te gaan halen voor zijn vriendin, dan kun je gerust spreken van een gat in de buitenlandse markt. Of een Chinees die 1.500 stuks bestelde voor zijn geliefde. “De vraag is enorm. Nu Nederland nog”, besluit Bakker.

Tekst: Gert Janssen, beeld: Vidiphoto