Afgelopen week werd bekend dat Richard en Annet Kalter stoppen met hun bedrijf, Kalter Aardbeien in IJsselmuiden. De ondernemers groeiden de afgelopen decennia uit tot boegbeelden van de aardbeiensector, en liepen in veel zaken voorop. Met pijn in het hart nemen ze afscheid van hun bedrijf, maar zeker niet van het ondernemerschap.

Dat Richard en Annet Kalter hun sporen in de aardbeiensector meer dan verdiend hebben, bleek wel toen het bericht over de verkoop van hun bedrijf afgelopen week werd gepost op sociale media. De ondernemers werden overspoeld met reacties. “Niet alleen digitaal, ook de telefoon stond roodgloeiend. Zoiets doet je echt goed”, zegt Annet Kalter.

Noodgedwongen stoppen

De beide ondernemers stoppen noodgedwongen met hun aardbeienkwekerij inclusief boerderijwinkel, zelfpluktuin, speeltuin, horeca en huisvesting voor seizoensarbeiders. “Eind vorig jaar is bij Richard een tumor ontdekt”, vertelt Annet. “Inmiddels zijn de behandelingen in volle gang, en deze slaan goed aan. Maar feit is dat we niet weten hoe de toekomst eruitziet. En met een bedrijf als het onze kun je niet verslappen. Om dit goed te kunnen runnen, moet je volledig gezond zijn en er tweehonderd procent voor kunnen gaan. Dat is nu lastig, en daar komt bij dat we geen opvolger hebben. Alles afwegende hebben we daarom besloten om ons bedrijf te koop te zetten. Dit is dus echt een persoonlijk besluit, en niet ingegeven door bedrijfseconomische redenen. Het bedrijf draait super.”

Voorlopers binnen sector

Richard en Annet Kalter legden in 2002 de basis voor hun bedrijf. In de loop der jaren groeide het uit tot 1,7 ha glas en werden diverse nevenactiviteiten opgezet. Inmiddels ontvangen de ondernemers jaarlijks tienduizenden bezoekers en is de toeristische tak qua omzet minstens zo belangrijk als de aardbeienteelt. Ze hoorden steevast tot de voorlopers in de sector, op diverse vlakken. Zo waren zij vijftien jaar geleden een van de eersten die een label met hun eigen naam en foto in de verpakking staken. “Tegenwoordig is de producent steeds meer zichtbaar in de supermarkt, destijds gebeurde dit nog nauwelijks. Wij wilden ons op deze manier onderscheiden, en klanten aan ons binden. En dat is ook gelukt.”
Ook duurzaamheid was altijd een speerpunt in de bedrijfsvoering. Zo wordt het bedrijf sinds 2015 verwarmd met aardwarmte. Daarnaast lopen de ondernemers teelttechnisch gezien voorop. Zij telen bijvoorbeeld het nieuwe ras Sonsation, waarbij ze kiezen voor twee in plaats van vier planten per pot. “Hierdoor zijn de plantkosten gehalveerd, maar de productie blijft redelijk goed op peil. Dit is dus positief voor het rendement. Bijkomend voordeel is dat de medewerkers zich niet door een oerwoud van aardbeienplanten hoeven te worstelen.”

Nieuwe uitdaging

De ondernemers nemen met pijn in het hart afscheid van de aardbeiensector. Annet: “Natuurlijk, we waren liever doorgegaan met ons bedrijf, maar het is niet anders. We hopen dat de nieuwe eigenaren er net zoveel plezier aan beleven als dat wij altijd gehad hebben. En de aardbeienteelt stopt misschien, maar wij stoppen niet als ondernemers. Wij gaan op zoek naar een nieuwe uitdaging, die wat minder intensief is. Maar dat we blijven ondernemen, staat voor ons buiten kijf.”
Richard en Annet Kalter hebben tot slot ook nog een boodschap voor collega-aardbeientelers: “Probeer zoveel mogelijk te produceren wat de markt vraagt, en vooral niet meer. Zoveel mogelijk kilo’s halen lijkt mooi, maar het gaat uiteindelijk om wat er onderaan de streep overblijft.”

Tekst: Ank van Lier