Verschillende siertelers startten recent een alternatief afzetkanaal in de vorm van een – al dan niet gedeelde – webshop, om te voorkomen dat er nog meer bloemen wordend gedumpt. Voor de één een tijdelijke maatregel, voor de ander ook een lange termijnverhaal. Zoals voor Joyce Lansbergen van LG Flowers in Pijnacker: “Dankzij corona hebben we nu een vliegende start, al had ik het liever anders gehad.”

Lansbergen lanceerde twee weken geleden de website bloommakery.nl, een project waar ze al sinds september vorig jaar aan werkt. “We hebben de lancering ervan als gevolg van de coronacrisis een paar weken versneld, al is deze nog niet compleet. Dat zal over twee of drie weken wel het geval zijn. Dan voegen we er nog een tool aan toe, die het redelijk uniek maakt, denken wij.”
Op dit moment kunnen klanten kiezen uit negen kant-en-klare gerberaboeketten in verschillende maten, ‘blijmakers’ genaamd, die nog dezelfde dag worden bezorgd, mits de bestelling voor 11 uur ’s ochtends plaats heeft gevonden. “Dat redden we ook in 99% van de gevallen. We werken daarvoor samen met een logistieke partner, die gespecialiseerd is in webshops.”

Vliegwieleffect corona

LG Flowers ziet de webshop als een extra afzetkanaal, om consumenten ook direct te kunnen bedienen. De kwekerij heeft eigen veredeling en doet ieder jaar mee aan consumentenbeurzen. “Dan krijgen we altijd vragen: waar kunnen we jullie bloemen nou kopen. En dan zijn wij altijd afhankelijk van de retailers waar we dan op dat moment in het schap staan. En dan is het nog de vraag of dat de bloemen zijn die zij leuk vinden. Dat probleem hebben we hiermee opgelost. We profiteren nu van een vliegwieleffect, en misschien halen we dankzij corona de opstartkosten er wat sneller uit, dat is natuurlijk mooi meegenomen. Al had ik het natuurlijk liever niet gehad.”

Concurrentie bloemisten

De onderneemster ziet het niet als extra concurrentie voor bloemisten. “Wij maken alleen boeketten met gerbera’s. We doen er geen groen of andere producten bij. Natuurlijk is het een markt waar zij ook op zitten, maar het is iets totaal anders. Er zijn mensen die het niet leuk vinden om alleen gerbera’s te krijgen. Wij zijn ook niet te vergelijken met Bloomon, dat is een heel ander verdienmodel. Daar wordt veel meer geld in gepompt. Daar waren bloemisten aanvankelijk ook niet blij mee. We zijn hier op de wereld om consumenten gelukkig te maken, en iedereen doet dat op zijn eigen manier.”

‘Reguliere handel is net jojo’

Lansbergen zegt blij te zijn met de reacties. “We hebben tot nu toe enkele honderden bestellingen van onze website afgeleverd. Gelukkig loopt onze reguliere handel ook nog redelijk door, al verschilt het van uur tot uur. Wij maken boeketten voor supermarkten, compleet met verpakking en stickers et cetera. Dat is voor hen wat makkelijker te bestellen, de exporteurs hebben er ook geen handling aan. Ik heb het idee dat het nu een klein beetje stabiliseert, maar soms is het net een jojo. Dan krijg je een bestelling en een uur later wordt die weer afgebeld. Daar heeft momenteel iedereen last van.”

Normale winkelprijzen

Bloemenover.nl is een initiatief van zijn zoon Dean Zuidgeest en andere familieleden, vertelt gerberateler André Zuidgeest van kwekerij Villa Gerbera. De website is afgeleid van www.etenover.nl, die eerder in de lucht ging. Consumenten kunnen via deze bloemenwebsite bestellingen doen bij aangesloten telers (inmiddels 23) in de buurt en die vervolgens zelf ophalen. “We rekenen geen groothandelsprijzen, maar normale winkelprijzen. We willen bloemisten niet direct benadelen, dat is onze insteek.”
De afgelopen week zijn er enkele tientallen transacties geweest van zowel snijbloemen als potplanten. Zijn eigen product loopt via de site nog niet erg hard, zegt Zuidgeest, maar wel via andere initiatieven. “Wij zijn gelinkt aan pop-up stores op andere websites, die verkopen dan weer gerbera’s voor ons. Die pop-up’s worden ook door ons bezorgd. Maar als ze het direct bestellen via onze site doen wij dat niet. Dan moeten de klanten het zelf bij de teler ophalen.”

Omzetverlies daalt

Ook Zuidgeest merkt dat de gewone handel weer wat begint toe te nemen. “In sommige landen gaan weer meer verkooppunten open. Het omzetverlies neemt op dit moment wat af. Komt ongetwijfeld ook door de Pasen. In de afgelopen weken was ons omzetverlies rond de 70%, deze week wordt het misschien 40%. Wij hebben ook contact met diverse bloemisten, die komen gewoon bloemen tekort. Daar loopt het momenteel eigenlijk heel erg goed en die proberen we op dit moment dan ook te beleveren, het liefst via de tussenhandel. Dat lukt ook hier en daar.”
Naast bloommakery.nl en bloemenover.nl zijn er meer websites opgericht om de afzet van de sierteelt verlichting te bieden, zoals: bloemenvoordesier.nl, steundekweker.nu, pluukz.nl, redjeboeketje.nl, happiflowers.com, puurtuingeluk.nl en terrasplant.be.

Tekst: Mario Bentvelsen