Snackgroente tijdens de vergadering kan het traditionele koekje bij de koffie vervangen, blijkt uit een studie van Wageningen University & Research. Deelnemers aten tijdens een vergadering tot wel een derde van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 250 gram. Ze namen ook groenten als er koekjes op tafel stonden.
De uitkomsten laten zien dat er door de dag heen volop mogelijkheden zijn om de consumptie van groenten op de werkvloer te verhogen. Medewerkers konden de vergadergroenten uit een grote viervaksdoos met rode en gele snacktomaatjes, -komkommers en -paprika’s pakken of ze kregen een eigen beker met snacktomaatjes en -komkommers. Een aantal deelnemers kreeg de groenten gepresenteerd met een schaal koekjes ernaast. In totaal namen 2746 medewerkers deel aan de studie. Ze hielden bij elkaar 320 vergaderingen, op meerdere momenten van de dag.
Vergadergroente
De snackgroenten vonden zowel ‘s morgens als ‘s middags aftrek. Ook al stonden er koekjes op tafel, de medewerkers bleven evenveel groenten eten. Veruit de meeste snackgroenten werden gegeten als de medewerkers de groenten in een eigen beker kregen aangeboden: 97 gram. “Een individuele benadering waarbij iedere deelnemer zijn eigen snackbeker krijgt, maakt het voor mensen extra aantrekkelijk om voor groenten te kiezen. Ook variatie in het groenteaanbod doet het goed”, aldus Victor Immink van Wageningen Economic Research. Marcel de Winter, accountmanager bij Sodexo, een van de cateraars betrokken bij het onderzoek: “De uitkomsten bevestigen dat we met het aanbieden van snackgroenten op de goede weg zitten. We gaan het concept dan ook verder uitrollen naar andere organisaties waarvoor wij de catering verzorgen. Naast overheidsorganisaties en bedrijven zijn dat bijvoorbeeld ziekenhuizen, bejaardencentra en scholen.”
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd binnen de PPS ‘Meer groenten en fruit is goed voor iedereen’, een samenwerking tussen Wageningen University & Research, Greenco, Van Gelder, Nunhems en GroentenFruit Huis. Ook Sodexo, Albron en Eurest waren bij de studie betrokken. De PPS loopt van 2014 tot en met 2016 en is een initiatief binnen de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen. De partners onderzoeken nu het aanbieden van groenten via snackautomaten: staan medewerkers hiervoor open en hoe maak je deze groenten zo aantrekkelijk dat mensen ze daadwerkelijk kopen en opeten?
Bron: Wageningen UR. Foto: Greenco.