Onder Glas van november had als thema Geld. Dat betekende uiteraard volop aandacht voor financiering, maar ook voor advisering en marketing. Tomatenteler Bert van den Brand van Fresh Valley in Maasbree werkt al tien jaar samen met zijn klanten aan merkbekendheid in de afzet van zijn bijzondere tomaten. “Daar zijn we al meerdere jaren mee bezig.” Fresh Valley teelt het zoete mini-trostomaatje L’Amuse en de goudbruine, eveneens zoete Kumato.

“Ik denk dat wij voor onze specialiteiten meer vaste klanten – horeca en supermarkt – hebben dan andere tomatentelers. Daar hebben we destijds, samen met afzetorganisatie ZON, bewust op ingezet. In jaren van vraag kun je elk product makkelijk kwijt. Het is essentieel dat je in die periode al anticipeert op verandering van de situatie naar een aanbodsmarkt”, zegt de teler.
Dat betekent overigens niet dat in Maasbree altijd de zon schijnt. “Een deel van de Kumato’s gaat naar Rusland. Het effect van de boycot hebben we dit jaar wel gemerkt. Vooral ook omdat het voor deze tomaat lastiger is om grotere aantallen weg te zetten bij supermarkten in Nederland of Duitsland.”

Van den Brand was vorige week aanwezig bij het seminar ‘Succes door Verandering’ op Tuinbouw Relatiedagen Venray. Verandering is naar zijn mening vooral het ontwikkelen van een visie voor de langere termijn. “Wij proberen altijd ruim vooruit te denken. Zo weten we een half jaar vantevoren al welk ras we het volgende seizoen gaan telen. Sommige telers beslissen dat pas op het allerlaatste moment. In onze filosofie past dat niet, omdat we ook tijdig met vaste klanten aan tafel zitten over hoe we met elkaar verder kunnen groeien.”
Tijdig plannen is ook van belang voor de jaarrondproductie van Fresh Valley. “Tijdens onze teeltwisseling komen de tomaatjes van komkommerteler Rene Tielemans, die in de herfst L’Amuse  tomaatjes voor ons teelt”, besluit Van den Brand.

Roger Abbenhuijs