Bij de online verkoop van groenten en fruit zijn kwaliteit en voedselveiligheid belangrijke aandachtspunten. Tegelijkertijd mag ook de verpakking niet worden vergeten. Maar kunnen de standaard verpakkingen de gewenste productkwaliteit, voedselveiligheid en klantbeleving garanderen? Vier experts geven hun mening.

Hoewel er ten opzichte van de traditionele manier van verkopen geen specifieke regels gelden voor de online verkoop, zullen online aanbieders zich net als levensmiddelenbedrijven moeten houden aan de regelgeving op het gebied van kwaliteit en voedselveiligheid. “De voedselveiligheid staat bovenaan”, stelt Nicolette Quaedvlieg, beleidsmedewerker Kwaliteit & Voedselveiligheid bij het GroentenFruit Huis.
Ook moet de productkwaliteit volgens haar beter zijn dan in de supermarkt. “Je moet een stapje extra doen. Zo vinden mensen het minder erg als ze zelf iets uit de supermarkt meenemen dat niet zo lekker is, dan dat ze het online ontvangen. Dat wordt niet geaccepteerd.” Daarnaast wijst Quaedvlieg erop dat de klant ook bij online aankoop informatie moet hebben over het land van herkomst. Bovendien is de aanbieder verplicht om – net als in winkels en restaurants – informatie te geven over allergenen, zowel op de website als op het moment van aflevering bij de klant.

Beste kwaliteit

Ook Martijn van Andel van JEM-id is van mening dat je als consument altijd de beste producten moet krijgen als je via het internet bestelt. “En dat kan ook, omdat je een aantal stappen in de distributie overslaat. Eigenlijk is het totaal onzinnig om drie keer per week naar de winkel te rijden, terwijl je voor 90% dezelfde producten meeneemt. En voor de beleving hoef je het ook niet te doen. Er zijn weinig mensen die boodschappen doen onwijs leuk vinden!”
Harrij Schmeitz van het Fresh Informationmanagement Center benadrukt daarbij dat de kwaliteit niet alleen goed, maar ook constant moet zijn. “Je mag de consument niet teleurstellen. Als consumenten online niet de kwaliteit vinden die ze zoeken, ben je ze kwijt en gaan ze andere producten kopen.” Een constante kwaliteit en versheid is iets wat volgens Machiel Reinders, senior onderzoeker bij LEI-Wageningen UR, alleen mogelijk is door korte lijnen en een gesmeerde ketensamenwerking met liefst lokale leveranciers. “Ook een goede klantenservice is van groot belang.”

Verpakkingen

De bestaande verpakkingen kunnen de gewenste kwaliteit en beleving volgens Reinders maar gedeeltelijk garanderen. Hij geeft aan dat er behoefte is aan betere verpakking voor met name de kwetsbare producten. “Ook voor het gekoeld houden van producten is een speciale verpakking vereist. PostNL heeft bijvoorbeeld in samenwerking met Vershuys.com geëxperimenteerd met speciale koelboxen die ze gebruiken voor het bezorgen van verse levensmiddelen.”
Daarnaast wijst de onderzoeker erop dat met de verpakking een stukje beleving kan worden toegevoegd voor de consument, bijvoorbeeld door er extra informatie of beeldmateriaal op te zetten. “Daar staat tegenover dat er vanuit de maatschappij ook een behoefte bestaat om de hoeveelheid verpakkingsafval binnen de perken te houden. Kortom, er is nog volop ruimte voor innovatie als het gaat om verpakkingen voor de online markt. Komend jaar zullen we hier binnen het project Fresh ONLINE Pack meer aandacht aan gaan besteden.”

Tekst: Tuinbouwteksten.nl/Ank van Lier, beeld: HelloFresh.com

Download het complete dossier Nieuwe (R)etail, inclusief expert interviews, conclusies en voorbeelden (7 pagina’s, pdf).