Sinds de vorige column zijn we meerdere hitterecords rijker. Regelmatig krijg ik de vraag wat dat met onze handel doet. Helaas geldt nog altijd: vrouwen bloot, handel dood. Waarschijnlijk mag ik deze uitdrukking in deze tijd niet meer bezigen, maar als niemand dit doorvertelt zal het wel overwaaien hoop ik.

Nadat we eind juli al een periode van extreme hitte hadden, is er eind augustus weer een hittegolf voorbijgetrokken. Steeds is het effect hetzelfde en gaat de handel op een laag pitje en is het alle zeilen bijzetten om toch alle daghandel verkocht te krijgen voor redelijke prijzen. Hoewel de prijzen natuurlijk matig zijn, vind ik het nog niet tegenvallen en wordt alles wel verkocht. Bij onze supermarktklanten komen de mensen dan toch wel voor boodschappen en nemen ondanks het warme weer toch hun plantje mee. Bij de bouwmarkten is dit minder het geval. In de vakanties wordt er wel veel geklust, maar met de enorme hittes gebeurt er toch minder.

Over de hele linie zien we daarom wel een trend naar meer gemaksproducten die de drogere periodes goed doorstaan. De planten moeten robuust zijn, maar de trend naar gemaksverpakkingen met waterbuffer zet ook door.

In september wachten we traditiegetrouw altijd weer op Prinsjesdag wat onze regering aan koopkracht voor ons in petto heeft. Voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) hadden ze alvast een zure druif vooruitgestuurd. De geplande verlaging van de vennootschapsbelasting voor bedrijven wordt een jaar uitgesteld. Hopelijk komen ze wel over de brug met algehele koopkrachtverbeteringen, zodat de behoefte naar gemaksproducten ook kunnen worden betaald.

Dieter Baas, perkplantenteler in Ens