De webwinkel Hollandbuy van Nederlandse voedingsmiddelen in China is afgelopen week van start gegaan op het Tmall Global e-commerce platform van Alibaba. Hier kan de Chinese consument rechtstreeks voedsel kopen bij Nederlandse producenten en aan huis geleverd krijgen.
Hollandbuy komt voort uit het Holland Center, een samenwerkingsverband van een aantal toonaangevende Nederlandse agrifood- en tuinbouwbedrijven, met als doel het succesvol zakendoen in en met China te vergroten.
Topcategorie
In China is de vraag naar gezond en veilig voedsel groot en groeit sterk. Daarbij staan
de Nederlandse producten hoog aangeschreven, zoals babymelkpoeder heeft laten zien. Met Hollandbuy wordt ingespeeld op dat positieve imago. De webwinkel heeft dan ook een zeer prominente plek gekregen op Alibaba, met een notering in de 1%-topcategorie. Dat betekent extra aandacht en publiciteit richting de Chinese consument. Meteen na de start afgelopen week kwamen de eerste bestellingen al binnen.
Gekoelde producten
Gestart wordt met een beperkt assortiment om ervaring op te doen en te zorgen voor een vlekkeloze afhandeling van het hele proces, inclusief de logistiek. Het assortiment is afgestemd op de vraag van de Chinese consument en bestaat nu uit soep van Struik, pakjes Wicky, Friso opvolgmelk, Brinta Wake up, Sultana koekjes en Duyvis nootjes. De komende periode zal het assortiment stap voor stap worden uitgebreid en waar nodig aangepast. Zodra Alibaba de mogelijkheid opent voor producten die koeling nodig hebben, zoals groente en fruit, zullen ook die worden opgenomen.
Oorsprong
Het idee voor Hollandbuy is ontstaan tijdens het Staatsbezoek van President Xi Jinping aan Nederland, in maart 2014. Daarin was op zijn verzoek een sessie opgenomen over het succesmodel achter de Nederlandse food & agri. Hij was zeer onder de indruk en vroeg de samenwerking op dit terrein te vergroten. Dat heeft geleid tot de start van het Holland Center eind 2014 en nu dan ook van Hollandbuy. De webwinkel kan worden bezocht via deze link.
Bron: Holland Center