Op 28 oktober wordt tijdens het Hortigala van het Jaar in de Onderzeebootloods in Rotterdam de nieuwe Hillenraad100 gepresenteerd. De nieuwkomers in de 14e editie van deze jaaruitgave zetten de lijst opnieuw op scherp, meldt Hillenraad.
Een opmerkelijke trend in de nieuwe Hillenraad100 is de druk op de traditionele ketenpartijen. De traditionele ketens worden niet alleen verkort, maar soms ook doorbroken. “We zien in toenemende mate tuinbouwondernemingen verbindingen maken met kennis-, technologie- en marktpartijen van buiten de traditionele keten. Ook zien we partijen van buitende de sector in finance, technologie en markt actief verbindingen maken met bekende tuinbouwspelers. Dat betekent dat de overzichtelijke tuinbouwketen en de wereld waarin je een vaste plek in die keten had wellicht snel achterhaald is. In rap tempo ontstaan nieuwe dwarsverbanden en nieuwe knooppunten. De keten wordt een netwerk, de marktplaats een platform. De uitdaging voor de bedrijven in de tuinbouwsector wordt het creëren van een eigen plek in dat nieuwe netwerk. Juist omdat in een dynamisch netwerk bestaande technologieën en verdienmodellen snel ingehaald kunnen worden door nieuwe verdienmodellen gebaseerd op nieuwe technologieën. De kansen en mogelijkheden nemen in een rap tempo toe”, aldus Martien Penning van Hillenraad.
De zeven nieuwkomers in de Hillenraad100 van 2016 zijn in alfabetische volgorde: Aartsenfruit, Biobest, De Jong Verpakking, KP Holland, Kreling Chrysant, Schneider Youngplants en Van Dijck Groenteproducties. De nieuwe Hillenraad100 wordt, inclusief de nieuwe notering, bekend gemaakt tijdens het Hortigala van het Jaar op vrijdag 28 oktober.
Bron/foto: Hillenraad.