Het 40-jarig bestaan van Kom in de Kas is gevierd met een record: 236.000 mensen bezochten 200 glastuinbouwbedrijven in 26 regio’s in heel Nederland. Nieuw was de KomInDeKas app, waarmee jonge smartphone gebruikers op zoek gingen naar zeven Helden van de Kas: 3D-animaties, die met behulp van de app tot leven konden worden gewekt.

Hoewel de regen op zaterdagochtend zorgde voor een trage start, was het weer Kom in de Kas toch gunstig gezind. De zonnige zaterdagmiddag en zondag zorgden er voor dat veel mensen de fiets pakten om naar de kassen te komen. In de kassen waren allerlei activiteiten georganiseerd om de bezoekers te laten zien en ervaren hoe innovatief de glastuinbouwsector is. Zo konden zij vragen stellen aan de kwekers, werkende oogst- en sorteerlijnen zien, producten proeven en genieten van prachtige bloemen en bloeiende planten. Het grootste deel van de 26 regio’s was op 1 of 2 april open; zeven regio’s waren het hele weekend open.

Kom in de Kas-app

De Kom in de Kas-app is in het kader van het 40-jarig bestaan ontwikkeld door Emansion in samenwerking met Xsaga. Met de app konden kinderen meedoen aan een interactieve speurtocht door de kas. Veel kinderen waren verrast door de 3D figuurtjes die ze met de app op hun telefoon tot leven konden brengen. Ook de informatie die over elke held werd gegeven kreeg hun goedkeuring. De app hield in een spaarboekje bij welke Helden al zijn gevonden. Ook konden de kinderen er zeven 360-gradenfilmpjes op downloaden. De app is in de Google Play Store 1.000-5.000 keer gedownload, de Apple Store geeft hier geen informatie over. De Kom in de Kas-organisatie wil de cijfers ook niet vrijgeven, maar eerst alles ‘intern’ evalueren. De (gratis) app kreeg in beide winkels een gemiddelde waardering van 4+ sterren (het maximum is 5 sterren).
Kom in de Kas werd mede mogelijk gemaakt door GroentenFruit Huis, Royal FloraHolland, Bayer Crop Science, Interpolis en Rabobank.

Bron: Kom in de Kas, beeld: Mario Bentvelsen/Rob van Mil